Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: AP

Kdo otálel s přezouváním pneumatik, bude čekat. Pneuservisy nestíhají

  • 11
Od 1. listopadu by měla být auta obutá na zimních pneumatikách. Řada motoristů ale nechává přezouvání vozidel na poslední chvíli, respektive na okamžik, kdy napadne první sníh. A pneuservisy jejich nápor nestíhají.

Dny, někde i týdny. Motoristé, kteří nechali přezutí svých vozů na zimní pneumatiky na poslední chvíli, se musejí připravit na to, že pneuservisy jsou v posledních dnech doslova zavalené zakázkami.

Mnoho řidičů si přitom myslí, že stačí dát zimní obutí až s prvním sněhem. Podle odborníků je to ovšem velká chyba. Právě období prvních sněhových přeháněk totiž patří na silnicích k nejnebezpečnějším.

„První námrazy a první sníh připravují na silnicích to nejklouzavější za celou sezonu,“ potvrdil zrádnost začátku zimy Václav Brož, pracovník agentury BESIP pro Karlovarský kraj.

Proto také v tomto období motoristé častěji bourají. „Zrádné je i to, že stále myslí na podzim, na dobu, kdy byly suché silnice, a pravá noha na plynu není na obtížnější podmínky připravená,“ s nadsázkou uvedl Brož.

Přezouvání na zimní pneumatiky by tedy podle něj neměli řidiči nechávat na poslední chvíli. Naopak by měli přezout už podstatně dříve. „Není výjimkou, že první mrazíky přicházejí už v září,“ upozornil na zrádnost počasí Brož.

V pneuservisech jsou zavaleni prací

V pneuservisech to ale v posledních dnech vypadá tak, že většina motoristů skutečně čeká až do posledního okamžiku. A podle zkušeností techniků se taková situace opakuje rok co rok.

„Děláme, co je v našich silách. Řidičům se snažíme vyjít maximálně vstříc, ale přesto jsme minimálně na týden dopředu zavaleni prací,“ popsal situaci v karlovarském pneuservisu Pneutyre jeho majitel Lukáš Veselý. „Lidi vyčkávají, vyčkávají, a pak se mohou strhnout, aby měli co možná nejrychleji přezuto,“ posteskl si.

S dvou až třídenním zdržením musejí zájemci počítat i v chodovském pneuservisu KTP. Relativně krátká čekací doba je ovšem vykoupená prakticky nepřetržitou prací techniků. „Nezastavíme se. Denně přezujeme 20 až 30 aut,“ potvrdil majitel pneuservisu Karel Trojáček.

První sníh má přijít ve středu

Povinnost používat zimní pneumatiky je v České republice daná zákonem. Ten říká, že zimní obutí je povinné od 1. listopadu do 31. března. Ovšem s poněkud vágním dovětkem, že na silnici musí být souvislá vrstva sněhu či námrazy, případně že se dá vzhledem k povětrnostním podmínkám takový stav očekávat. A první sníh na sebe nenechá dlouho čekat.

„Když pomineme Klínovec, kde už sníh několikrát měli, tak v polohách kolem 600 až 700 metrů můžeme první sníh očekávat už ve středu,“ konstatoval pozorovatel počasí Rudolf Kovařík.

První sněhové přeháňky přinese od severozápadu studená fronta v noci z úterý na středu. „Nebude ho moc, spíš jenom poprašek do jednoho centimetru, na horách pak do tří,“ upřesnil Kovařík.

Předpovídá, že se letošní zima na rozdíl od těch minulých extrémně teplých znovu vrátí teplotně k normálu. „Se sněhem se tedy i na silnicích budeme potkávat v dalších týdnech čím dál častěji a ve stále nižších polohách,“ dodal pozorovatel počasí.

Jediné úseky, kde jsou zimní pneumatiky povinné bez jakéhokoliv pardonu, jsou ty označené dopravní značkou Povinná zimní výbava (modrá kruhová se symbolem auta a sněhové vločky). Podle Jany Pavlíkové, mluvčí krajského úřadu, ovšem v karlovarském regionu žádný takto označený úsek není.

Rady, tipy doporučení

U zimních pneumatik platí zásada čtyř čtyřek. Vždy všechny čtyři pneumatiky zimní, minimálně čtyři milimetry vzorku, maximálně čtyři roky stáří a mít je na autě minimálně čtyři měsíce v roce. Pokud si někdo dá na vůz pouze dvě zimní pneumatiky, je to horší, než kdyby měl všechny čtyři letní.

Bez ohledu na to, která náprava je poháněná, musí přijít lepší pneumatiky na zadní nápravu.

Čtyři milimetry vzorku je minimum, které by na pneumatikách mělo být. U čtyřmilimetrového vzorku se brzdná dráha na mokrém asfaltu oproti nové pneumatice prodlužuje zhruba o 12 procent, u třímilimetrového vzorku je to asi patnácti až osmnáctiprocentní nárůst. Ale u 1,6 milimetru hlubokého vzorku, který u nás zákon povoluje, je to o 50 % delší brzdná dráha.

Pneumatiky by neměly být starší než čtyři roky. Zimní pneumatika po čtyřech letech ztrácí své vlastnosti dané chemií. Chová se jako letní pneumatika, je tvrdá a nepřilne za nízkých teplot.

Na pneumatice vyčteme stáří pneumatiky z čtyřčíslí, které udává rok výroby a týden. Například 1507 znamená, že pneumatika byla vyrobena v patnáctém týdnu roku 2007. Toto čtyřčíslí většinou najdeme za písmeny DOT a za nimi následující sestavou čísel a písmen.

Zdroj: iDNES.cz