Slavnostní otevření šestnáct let zavřené dráhy se konalo koncem letošního června.

Slavnostní otevření šestnáct let zavřené dráhy se konalo koncem letošního června. | foto: Martin Stolař, MAFRA

Po letech obnovená hornoslavkovská železnice po víkendu náhle osiří

  • 1
Obnovená trať mezi Horním Slavkovem, Kounicemi a Krásným Jezem na Sokolovsku vzbudila mezi lidmi nečekaný zájem. Ve vozech letních víkendových vlaků sedávalo 15 až 70 lidí, většinou turistů a cykloturistů, natěšených na svezení po železnici. Poslední prázdninový víkend tam vlaky vyjedou naposledy.

Vlaky platí město napůl s krajem. Uvažují, že příští rok prázdninový provoz rozšíří a lidé se svezou od května do konce září.

"Trať je vytížena nad očekávání dobře, nejvíce směrem z Horního Slavkova do Krásného Jezu. Někteří lidé dokonce jeli po přestupu i dál přes Karlovy Vary rychlíkem na Prahu," řekl ředitel Krajského centra osobní dopravy Českých drah Vladimír Omelka.

V návrhu jízdního řádu na rok 2014 se objevuje návaznost slavkovské železnice na trať Rakovník - Bečov. "Taková je objednávka Karlovarského kraje se záměrem lépe propojit turisticky zajímavé oblasti Žluticka a Hornoslavkovska," zmínil Omelka.

Už teď si turisté ve vlaku do Slavkova čtou letáky jako pozvánku k návštěvě turistických zajímavostí. "Jezdí k nám i lidé z daleka, kteří trať znají a chtějí se tudy po šestnáctileté přestávce zase svézt. Ze zájmu o železnici mám velkou radost, s tolika cestujícími nikdo nepočítal," těší starostku Horního Slavkova Janu Vildumetzovou.

V říjnu zavítá do Slavkova parní vlak

Velkou událostí bude 5. října den regionální železnice. Parní vlak jako připomínka 115. výročí trati Žlutice - Bečov zajede i do Horního Slavkova. Šest kilometrů kolejí z Horního Slavkova (zastávka Kounice) do Krásného Jezu obnovil stát letos v červenci za 20 milionů korun. Místní politici už ale přesvědčují Správu železniční dopravní cesty (SŽDC), aby opravený úsek o 1,6 kilometru prodloužila až do centra Horního Slavkova.

"Teď je to spíš turistická atrakce. Prodloužení trasy na nádraží bude mít pro občany města větší význam. Dohodli jsme se s náměstkem ředitele SŽDC, že pro to uděláme vše, co je v našich silách," řekl Robert Koutný z dopravní komise Hospodářské a sociální rady Sokolovska. Oprava by se podle něho vešla do 20 milionů korun.

Horší zprávou však je, že až po víkendu přestanou jezdit osobní vlaky, trať osiří. Stát ji opravoval hlavně kvůli nákladní dopravě. Slavkovská strojírenská firma Legios se zavázala, že po kolejích začne přepravovat své výrobky - železniční cisterny. Zatím je ale stále vozí do závodu v Lounech k montáži po silnici na kamionech.

A nezdá se pravděpodobné, že by Legios brzy zprovoznil vlastní tovární vlečku, díky níž by se na trať napojil. Přepravní společnost ČD Cargo je přitom už připravena pro Legios pracovat a pro její výrobky do Slavkova zajíždět. Údajně by šlo až o 20 cisteren týdně.

"Řešíme s Legiosem intenzivně podmínky a úřední povolení ve vztahu k vlečce. Kdy pojede po trati první náklad, to teď nelze odhadnout. Nějaká zkušební přeprava by mohla začít už letos. Ve větším objemu spíš příští rok," míní Michal Roh z ČD Cargo.

Robert Koutný z Hospodářské a sociální rady Sokolovska se obává, aby opuštěnou železnici do té doby nezačali rozebírat sběrači kovů.