Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

V polopřevodu uvázly na Karlovarsku tisíce aut. Už nesmí na silnice

  • 3
V Karlovarském kraji zůstaly v evidenci tisíce vozidel, které nesmí na silnice. Řidiči, kteří jimi jezdili, si je na sebe nepřevedli. Jen na Karlovarsku evidují úředníci tolik nepoužitelných aut, že by vytvořila kolonu z Karlových Varů do Lokte.

Pokud nebyl vůz převeden, přestal pro úřady existovat. Vozidlo v takzvaném polopřevodu totiž administrativně zanikne. „A nikdy už nepůjde přihlásit,“ varovala Helena Kyselá, mluvčí Magistrátu města Karlovy Vary.

A právě krajské město a jeho správní oblast je největším „hřbitovem“ v kraji. K poslednímu červnu tu zůstalo nepřevedeno více než pět tisíc aut. Po měsíci a půl toto číslo kleslo o téměř tisíc.

„Domníváme se, stejně jako ministerstvo dopravy, že drtivá většina nepřevedených aut už fyzicky neexistuje, případně jsou už delší dobu mimo provoz,“ vysvětlil mluvčí karlovarského magistrátu Jan Kopál.

Naopak velkým skokem se může pochlubit Cheb. Tam k poslednímu možnému datu registrovali na 3 368 vozidel, která musela být přepsána. To už neplatí.

„Podle údajů z Centrálního registru vozidel se nyní jedná o 101 vozidel,“ odpověděla mluvčí chebské radnice Simona Liptáková s tím, že do současné doby ještě nemuseli ani jednou udělit pokutu, která se může vyšplhat až na padesát tisíc korun.

V Ostrově už padly první pokuty

Na definitivní čísla se podle mluvčího ministerstva dopravy Tomáše Neřolda musí počkat ještě několik měsíců. „Úřady se snažily odbavit co nejvíce lidí, takže jen nabíraly žádosti, aniž by je v tu chvíli řešily,“ vysvětlil důvod Neřolda. Některé převody se tak vyřizují i v současné době.

První pokuty za používání vozidla padly v Ostrově. „Letos bylo uloženo přes třicet sankcí,“ odpověděl vedoucí odboru dopravy v tamní radnice Ladislav Jiskra. Neprozradil, o jak vysoké pokuty se jednalo. „Není taktické je zveřejnit,“ domnívá se Jiskra.

V Ostrově zůstalo nepřepsáno přes 1 500 vozidel. A i zde si úředníci myslí, že vozidla neexistují.

Polopřevody využívali majitelé ojetin

Při registraci vozidla už od 1. ledna 2015 není možné, aby někdo auto odhlásil, aniž by nový vlastník vozidlo zároveň nezaregistroval na sebe. Velké množství aut v polopřevodu lidé nechávali z ekonomických důvodů. Typicky jsou totiž v polopřevodu nejlevnější vozy, u kterých by majitelé za dokončení převodu museli platit vysokou ekologickou daň za převod starších vozidel. Je to jednorázový poplatek placený při převodu staršího, méně ekologického auta. Ten totiž u mnoha aut přesahuje hodnotu vozu - typicky u Škody Favorit, která slouží k dojíždění pár kilometrů do práce, činí deset tisíc korun. Bez jeho zaplacení není možné dokončit převod.

Zvýšení počtu vraků v ulicích se nebojí karlovarští strážníci. Ty naopak v současné době autovraky moc nezaměstnávají.

„Autovraků je minimum a ani nyní po převodech se nebojíme, že se z Karlových Varů stane jedno velké vrakoviště,“ komentoval situaci velitel karlovarské městské policie Marcel Vlasák.

Strážníci ročně řeší, jak naložit se zhruba osmi vraky. „O odhalení majitele odstaveného autovraku rozhoduje náhoda,“ dodal Vlasák. Usvědčeného majitele čeká uhrazení veškerých náhrad a navíc také pokuta.

Pokud se najde někdo, kdo včas nedokončí převod vozidla, a přesto s ním vyjede na silnice, vystavuje se riziku nejen finanční pokuty, ale i odebrání řidičského průkazu.

„Pokud by se někdo s takto zaniklým autem vydal na silnici, hrozí mu pokuta v řádu desetitisíců korun a ztráta řidičského oprávnění až na půl roku,“ dodal mluvčí karlovarského magistrátu Kopál.