Ukázka porcelánu z karlovarského Thunu.

Ukázka porcelánu z karlovarského Thunu. | foto: Václav Šlauf, MAFRA

Porcelán mění směr, z Karlovarského kraje míří nově na Západ

  • 0
Ne na Východ, ale na Západ. To je nová strategie porcelánek z Karlovarského kraje. Konvičky a hrnečky tak nyní končí na stolech v Evropské unii, v USA, ale i v tuzemsku. Po silném otřesu na ruském trhu totiž musely porcelánky v regionu rychle změnit své plány.

Hrozba červených čísel přinutila továrny exportovat do zcela nových lokalit, mezi které patří především Německo, Skandinávie a překvapivě i USA.

Minulý rok byl pro největší porcelánku v kraji, Thun 1794, ztrátový. „Rok 2015 pro nás nebyl na vyskakování. O několik milionů jsme skončili v minusu,“ přiznal generální ředitel Thunu 1794 Vlastimil Argman.

V dubnu firmě zmizely zakázky, a fabrika tak byla přinucena brát i neefektivní objednávky. „Museli jsme to udělat, abychom zachovali výrobu a především práci pro zaměstnance,“ vysvětlil Argman.

Druhý důvod, proč Thun 1794 skončil v červených číslech, byl ten, že se firma snažila fixovat kurzy dolaru. „Na tom jsme prodělali kalhoty. Od těchto radovánek už jsme upustili,“ řekl generální ředitel s tím, že ztráta není pro fabriku hrozbou.

Situaci na trzích je podle vedení porcelánky těžké předvídat

Sázku na jiný než východní trh si vzali za svou i v porcelánce Rudolf Kämpf z Louček na Sokolovsku.

„Kupodivu je situace zatím víceméně stabilní. Objemy na trzích, které jsme hodnotili jako rizikové, zatím neklesly, ovšem situaci na některých trzích je velmi obtížné předvídat,“ odvětil obchodní a marketingový ředitel Michael Belov.

I z toho důvodu se snaží porcelánka zásobovat velké množství trhů, aby v případě výpadku jednoho z nich mohla na dalších pokračovat. Nyní se snaží porcelánka z Louček prosadit na americkém trhu.

Češi chtějí hlavně český porcelán

Porcelánkám se také rok od roku daří prodávat více produktů v tuzemsku.

„Kupní síla v České republice pořád není taková jako v západní Evropě, nicméně první vlaštovky jsou i u nás, kdy některá zařízení toto nádobí už nakoupila. Jinak ale máme velice dobré výsledky. V západní Evropě je to Rakousko, Švýcarsko a v severní Evropě je to ve Švédsku,“ uvedl generální ředitel porcelánky G. Benedikt Karlovy Vary Pavel Janák.

Úspěch s tematickým porcelánem s oblíbenou postavou Krtečka chce nyní Thun 1794 napodobit. Do měsíce by se tak na trhu měl objevit nový set s tematikou Večerníčku.

„Krteček je bezkonkurenční. Je to fenomén. Nyní jsme získali licenci na Večerníček. Pokud ho děti už neznají, rodiče ho poznají vždycky. Svým způsobem tak tímto porcelánem cílíme na ně,“ prohlásil s úsměvem Argman.

Generální ředitel Thun 1794 věří, že letošní rok bude pro fabriku pozitivní.

„Nový plán už eliminuje ruský propad, export je dokonce na podobné výši, jako když jsme v minulých letech vyváželi do zemí bývalého Sovětského svazu,“ věří Argman.