Plakáty na karlovarské Staré louce ve třech jazycích hlásaly "Pozvi Rusa do...

Plakáty na karlovarské Staré louce ve třech jazycích hlásaly "Pozvi Rusa do domu, ukradne ti vlast!" a tvářily se jako upoutávka na film. | foto: iDNES.cz

Pozvi Rusa do domu, ukradne ti vlast, hlásaly plakáty v Karlových Varech

  • 1728
Velmi negativní a bouřlivé reakce vyvolaly mezi rusky mluvícími lidmi v Karlových Varech plakáty, které se objevily na reklamních plochách v lázeňské části města. Ve třech jazycích hlásaly "Pozvi Rusa do domu, ukradne ti vlast!" a tvářily se jako upoutávka na film.

Na Staré louce vydržely viset pouze dva dny. Reklamní agentura už je totiž ve čtvrtek v poledne kvůli pochybnostem a nevoli Rusů sama ze své iniciativy přelepila.

Výlep výrazných rudých papírových poutačů s nápisem "Nový ruský film - Pozvi Rusa do domu, ukradne ti vlast!" si u karlovarské reklamní agentury Boom zaplatila pražská společnost zastupující soukromého objednatele.

"Objednatel řekl, že se jedná o kulturní akci a že je to upoutávka na film, což nám v době festivalu samozřejmě nepřišlo podivné," vysvětlila Šárka Sekotová Tomšová, asistentka z agentury Boom.

Vytištěné rozměrné plakáty tedy lepiči v úterý umístili na dvojici reklamních válců na Staré louce. V této lokalitě je shodou okolností řada obchodů zaměřujících se na ruskou klientelu a také se zde hodně Rusů pohybuje.

Protože ovšem plakáty vylepoval filmový fanoušek, okamžitě agenturu Boom upozornil, že žádný film takového názvu neexistuje a jde tedy zřejmě o provokaci.

"To se nakonec potvrdilo, oslovili jsme tedy objednavatele, aby to vysvětlil. Protože nereagoval, nechali jsme plakáty ve čtvrtek v poledne přelepit," popsala Tomšová. Agentura totiž může na základě smlouvy s magistrátem reklamní plochy na Staré louce využívat k pouze k výlepu upoutávek na kulturní akce.

Plakáty by však zřejmě na reklamních válcích moc dlouho stejně nevydržely. Po necelých dvou dnech od výlepu už byly značně potrhané, jak se je někteří kolemjdoucí snažili strhnout. "Faktem je, že se kvůli nim strhla ohromná vlna nevole a Rusové byli strašně naštvaní," popsala Tomšová.

Šlo nám o popíchnutí, vysvětlil autor myšlenky

Kontroverzní kampaň si prostřednictvím pražské agentury u karlovarského Boomu za přibližně deset tisíc korun bez DPH objednal pražský filmový mecenáš Petr Vopelka.

Podle smlouvy měly plakáty na Staré louce viset celý měsíc. "Smyslem kampaně bylo obyčejné, lidské popíchnutí. Chtěli jsme dát najevo, co si myslíme o současné ruské zahraniční politice," vysvětlil Vopelka.

Podle prvotního nápadu mělo být na plakátech původně napsáno - Historický velkofilm v režii Vladimíra Vladimíroviče. „To by nám však v tomto znění ani nevytiskli,“ je přesvědčený Vopelka.   

Vysvětluje, že cílem je také vyvolat zpětnou vazbu, aby bohatí Rusové dali vědět do Ruska, že pokud bude Moskva dělat takovou zahraniční politiku jako v poslední době, tak jim, bohatým Rusům, se bude v cizině hůře žít.

„Ne, že by měli být utlačovaní, ale proto, že je lidé nemají rádi kvůli anexi Krymu a podobným věcem. To by měl režim v Moskvě pocítit, že na základě svého konání vlastně ubližuje Rusům v cizině, proti kterým já mimochodem nic nemám.“