Obyvatelé karlovarských Tuhnic už několik let marně chtějí přechod pro chodce v...

Obyvatelé karlovarských Tuhnic už několik let marně chtějí přechod pro chodce v Moskevské ulici. | foto: Václav Šlauf, MAFRA

Lidé v centru Karlových Varů musí uskakovat před jedoucími auty

  • 7
Boj o přechod pro chodce v Moskevské ulici u stejnojmenné zastávky MHD svádějí tamní obyvatelé. Ačkoli po něm několik let volají, město nemá takový projekt, který by povolili dopravní policisté. Podobné potíže řeší i další města v Karlovarském kraji.

Když chce Soňa Nová přejít Moskevskou ulici v Karlových Varech, nezbývá jí nic jiného než doufat, že se některý z řidičů smiluje a zastaví. Soňa Nová je jednou z obyvatelek Tuhnic, která stojí za peticí volající po zřízení přechodu u zastávky MHD Moskevská. Bojuje o to šest let a zatím marně.

„Chodím tam s dítětem a přecházejí tam i staří lidé, jenomže nemají šanci. Nikdo je nepustí. Jedinou možností je vstoupit do vozovky, aby řidič zastavil,“ popsala. Petici za zřízení přechodu podepsalo 250 lidí.

Magistrát potřebuje souhlas dopravní policie, který ovšem nemá. K jeho získání bude potřeba víc než jen poslat žádost.

„Do současné doby nám nebyla předložena projektová dokumentace k výstavbě přechodu v Moskevské ulici v Karlových Varech, který by odpovídal požadavkům platné legislativy,“ uvedla policejní mluvčí Zuzana Týřová.

Primátorův náměstek Čestmír Bruštík upřesňuje, že je kvůli zastávkám v daném místě málo prostoru, kudy přechod vést, aby splnil normy. „Ale prověřujeme možnosti, jak zastávky a celý prostor upravit, aby se tam přechod zřídit dal, i za cenu nemalých nákladů,“ uvedl.

V Karlových Varech je ještě několik dalších míst, kde si lidé přechody přejí - například v Lidické, u Slavie, Havlíčkově nebo třeba Bezručově ulici.

Problém s přechodem na Moskevské není pro řadu představitelů města žádnou novinkou. Například zastupitel Zdeněk Musil je sám z Tuhnic a pamatuje si, že před mnoha lety o přechodu jednala bezpečnostní komise. Vždy bez úspěchu.

Karlovarští zastupitelé se chtějí zřízením přechodu opět zabývat v prosinci. Jiří Kotek kvůli problému nabádá k rebelii a kolegy zastupitele oslovil s nápadem, že by si potřebný přechod jednoduše vyrobili svépomocí.

Naopak Ota Homolka vidí cestu v takovém projektu, ke kterému už se policie postaví kladně. Vyzývá, aby si Karlovy Vary vzaly příklad z jiných obcí - například z Ostrova, kde si podle něj přechody prosadili. „Na Hlavní třídě je přechod každých dvacet až třicet metrů, jezdí se tam pomalu a chodci jsou respektovaní,“ uvedl.

Sokolov si poradil po svém

Potíže s přechody pro chodce znají i jiná města. Podle starosty Chebu Petra Navrátila jde o krajsky běžnou záležitost, se kterou se setkával ve své předchozí funkci náměstka hejtmana pro dopravu. Nejčastějším argumentem proti zřízení přitom bylo, že přechod využije málo lidí.

„Domnívám se, že dopravní policie má dnes v rozhodování o jejich zřízení absolutní moc a nemyslím, že je to správné. Měla by ji mít spíše samospráva,“ uvedl.

Naopak méně střetů s dopravní policií má Sokolov. Podle starosty Jana Picky město zřizuje spíše místa určená pro přecházení. „Lidé vědí, že to není přechod a dávají si tím pádem větší pozor,“ uvedl.