V roce 2007 obyvatelé Kraslic demonstrovali proti záměru otevřít hraniční

V roce 2007 obyvatelé Kraslic demonstrovali proti záměru otevřít hraniční přechod pro nákladní automobily. | foto: Martin Stolař, MAFRA

Přes přechod v Kraslicích pustí kamiony do 12 tun. Dopravci ušetří

  • 2
Středně velká nákladní auta do 12 tun začnou od listopadu jezdit přes hraniční přechod Kraslice - Klingenthal. Po vstupu země do Schengenu tudy kvůli špatné silnici směla projíždět jen vozidla do 3,5 tuny. Rozhodnutí si pochvalují místní firmy, které přes hranici převážejí zboží a díky změně ušetří.

Silniční průtah Kraslicemi nechal kraj opravit. O změně v tonáži nákladních aut nyní na žádost kraslické radnice rozhodl místní silniční správní úřad. Dokument s důležitým verdiktem vyvěsí na úřední desce a po patnácti dnech začne úprava platit.

"Nejdříve musí být u silnice nainstalovány nové značky. To už si zařídí město," řekl Petr Müller ze silničního správního úřadu. Na povolení pro těžší auta tlačili v poslední době silničáři a policie. Dopravní policisté dokonce prosazovali hraniční přechod bez omezení, tedy i pro nejtěžší kamiony nad 12 tun.

Vedení radnice považuje dvanáctitunový limit za dobrý kompromis. Mnozí lidé se totiž kvůli rušnější dopravě obávali hluku, smogu a nebezpečných situací pro chodce. Příjezdová silnice k českoněmecké hranici vede úzkým údolím a podél ní se odehrává veškerý život.

"Aby tu nejezdila vůbec žádná nákladní auta, to byl nedosažitelný extrém. Vybojovali jsme omezení, které zabrání tranzitní kamionové dopravě přes Kraslice a prospěje regionální ekonomice," zhodnotil novinku Otakar Mika, místostarosta Kraslic.

Změnu si pochvalují místní firmy, které přes hranici potřebují převážet suroviny a zboží. Dosud musely volit mnohem delší a dražší trasu přes Pomezí a Vojtanov. Teď se jim cesta zkrátí.

"Povolení pro nákladní auta do dvanácti tun je určitě pozitivní. Ušetříme ročně 600 až 700 tisíc korun. A to není zanedbatelná suma," prohlásil v úterý ředitel firmy Car Trim Miloslav Vošta.

Firma zaměstnává v Kraslicích 120 lidí, šijí například potahy na sedačky do letadel. Car Trim vozí denně výrobky do německého Plavna oklikou přes Vojtanov.

Blízko hraničního přechodu se chystá stavět halu firma MTZ Hachtel. Ráda by rozšířila výrobu římských rolet a slibuje, že přijme několik desítek lidí. Také jí pomůže vyšší povolená tonáž.

V minulosti lidé protestovali

Před lety se lidé proti průjezdu náklaďáků Kraslicemi bránili. Demonstrovali na náměstí, podepisovali petici. Organizátorem protestů byl tehdy Otakar Mika. Ten v roce 2010 vyhrál volby, stal se místostarostou. Radnice i pod jeho vedením teď požádala, aby přes hranice mohly jezdit těžší nákladní vozy.

Starosta Zdeněk Brantl argumentuje, že nákladní auta do 12 tun situaci ve městě nezkomplikují. Důkazy ani odhady počtu vozů ale nemá. "Právě pokud bychom nežádali o omezení tonáže, mohly by kamiony používat Kraslice jako tranzitní trasu, aby se vyhnuly placení mýtného na R6," zdůraznil Brantl.