Miron Šmidák provozuje web Naučím.cz od roku 2008 a sdružuje stovky lektorů z celé republiky. „Za poslední rok vzrostl zájem o online výuku trojnásobně, nyní převažuje hlavně doučování žáků základních škol právě k přijímačkám,“ potvrzuje Šmidák.
Vzrostl podle něj ale i počet dospělých studentů. „Hodně se jich během koronakrize hlásí na výuku jazyků a také hry na hudební nástroj - zatím vede hra na klavír a na kytaru,“ upřesňuje provozovatel webu. Z předmětů pro školáky pak vítězí matematika a čeština, a to právě v souvislosti s blížícími se přijímačkami.
Karlovarská lektorka doučování Petra Veršecká nabízí na zmíněném webu své služby už několik let. Během první vlny pandemie loni v dubnu se jí začali rodiče ozývat doslova hromadně. „Potřebovali doučování z českého jazyka pro své dítě třeba i čtyřikrát týdně, v mnohých školách totiž tehdy žádná výuka neprobíhala,“ vysvětluje lektorka.
Při podzimní vlně už nárůst zájemců nezaznamenala. Rodiče měli totiž většinou už od září domluvené doučování, a to cíleně k přijímacím zkouškám. Teď se ale počet zájemců opět zvýšil.
„Žáci hlásící se na víceletá gymnázia bojují hlavně s pravopisem. Problém jim dělají zdvojené hlásky nebo koncovky přídavných jmen, tedy nové učivo konce čtvrté a páté třídy,“ vysvětluje lektorka s tím, že děti vůbec nestíhají některé učivo ve škole probrat, natož důkladně procvičit.
U devátých tříd se obvykle setkává s nedostatky ohledně větné skladby. Děti tápou v určování větných členů a druhů vět, chybují i v čárkách ve větách.
„Během distanční výuky ve škole mají děti bohužel ještě více možností, jak se z vyučování takzvaně ulít, a i ti nejlepší vědí, že psaní testů a zkoušení je distanční formou mnohem jednodušší,“ popisuje Petra Veršecká.
Dodává, že i kvalita distanční výuky je na různých školách odlišná: „Někdo má rozsah výuky téměř shodný s tou prezenční včetně domácích úkolů, někdo naopak velmi zkrácenou verzi vyučování.“
Martin Štěpán z Ostrova doučuje matematiku už patnáctým rokem a tvrdí, že distanční výuka prohloubila letitý problém, který s matematikou studenti mívají. „Děti obvykle nebojují s logikou nebo znalostmi, ale se sebedůvěrou. To se kvůli koronakrizi a distanční výuce ještě víc zhoršilo,“ vysvětluje lektor.
Pár týdnů před zkouškami proto radí, aby rodiče zachovali klid a své potomky podpořili. „Dítě by mělo slyšet, že když se poctivě připravuje, nemá se čeho bát. Že stres je jenom pro lemply.“
Zároveň doporučuje zaměřit se na procvičování procent, zlomků a hlavně slovních úloh. „Žáci mají velký problém pochopit zadání, nevědí často, co se po nich vlastně chce,“ doplňuje Štěpán.
Posunout zkoušky? Argumenty jsou pro i proti
Doučování po odpolednech ale dětem nabízejí leckde i učitelé z jejich vlastní školy. Zájem ale mezi žáky moc není. „Z dvaceti dětí ve třídě se u nás doučování z matematiky, které náš učitel nabízí dobrovolně a zdarma, pravidelně účastní třeba jen dvě,“ potvrzuje ředitel Základní školy Myslbekova v Ostrově Martin Fous.
Není sám, kdo by uvítal odložení přijímacích zkoušek podobně, jako tomu bylo loni. „Termíny zkoušek se v roce 2020 posunuly z poloviny dubna na první červnový týden, mezitím se otevřely školy a děti jsme stihli pár týdnů připravovat prezenčně. Většina z nich pak u zkoušek uspěla,“ přibližuje Martin Fous s tím, že osobní přístup nemůže distanční výuka nikdy plně nahradit.
Lektorka Petra Veršecká má ale jiný názor: „Neustálé změny kolem průběhu přijímacích zkoušek děti a rodiče spíš znejišťují. Já osobně mám navíc vše rozplánováno podle stanoveného termínu a nemyslím, že by nám posunutí termínu přípravu nějak zvlášť vylepšilo, spíš by došlo ke zbytečné nervozitě z neustálého protahování.“
Doporučuje věnovat se nyní formou samostudia hlavně zpracovávání modelových testů k přijímacím zkouškám a zkusit vlastními silami nebo formou doučování doplnit chybějící znalosti a doufat, že zkoušky proběhnou v původním termínu s oběma možnými pokusy a s jedinou výhodou, a tou je prodloužení časového limitu.
Zkoušky nanečisto i na dálku
Vyzkoušet si, jak dítě zvládne právě časový stres během samotné zkoušky, prezenčně možné není. Některé weby zaměřené na doučování tak nabízejí alespoň distanční verzi zkoušek nanečisto.
„Zájemcům zasíláme testy ve formě PDF souboru s podrobnými pokyny pro rodiče, jak mají číst zadání, kontrolovat časový limit a suplovat tak zadavatele a samotný průběh zkoušky. Děti si tak vyzkouší, jak se budou u samotné zkoušky cítit a zdali se do časového limitu pohodlně vejdou,“ vysvětluje Adéla Hronová z webu Školapopulo.cz. Včetně vyhodnocení testů a postupů řešení jednotlivých úloh stojí balíček takové zkoušky na nečisto kolem pěti set korun.