„Chceme umožnit přístup ke vzdělávání v maturitních oborech i těm žákům, kteří neměli vinou koronavirové pandemie a následné distanční výuky pro vzdělávání ideální podmínky. Ustoupíme proto od určení cut-off score, které určuje minimální hranici úspěšnosti,“ upřesnil krajský radní pro oblast vzdělávání, školství, mládeže, tělovýchovy a sportu Jindřich Čermák.
Přijímací zkoušku jako takovou nechce letos rušit ministerstvo školství, ale ani kraj. Podle Čermáka i proto, že její výsledky přinesou podložené údaje o výuce na jednotlivých základních školách.
„To v současné chvíli považujeme za cenný statistický údaj, který bychom jinak získávali jen stěží,“ vysvětlil radní s tím, že kraj vydává pouze doporučení.
Konečná podoba letošních přijímaček je na ředitelích jednotlivých škol. Jak ale MF DNES zjistila, většina ředitelů s konáním jednotné přijímací zkoušky souhlasí, stejně jako se zrušením cut-off score, tedy minimální bodové hranice pro přijetí na střední školy.
Doporučením krajského úřadu se chtějí řídit například na Integrované střední škole v Chebu. „Přijímačky se tak u nás uskuteční v podobném duchu jako v jiných letech. Podle mého názoru to bude nanejvýš spravedlivé,“ informoval ředitel školy Jan Homolka.
Vysvětlil, že k jedinému rozdílu dojde v případě, pokud bude počet uchazečů nižší nebo stejný jako počet míst nabízených v tom kterém oboru ke studiu. „V tom případě budou přijati všichni žáci, protože limit pro splnění zkoušky padl. Pokud se jich ale na pětadvacet míst bude hlásit padesát, budeme vybírat ty nejlepší právě prostřednictvím přijímací zkoušky,“ oznámil ředitel.
Kurzy pro budoucí studenty
Ten také míní, že vlivem distanční výuky je pravděpodobné, že připravenost absolventů základních škol bude letos nižší. „Výsledky přijímaček tak budou zřejmě horší, ale konkrétní žáky to nijak diskriminovat nebude. Jde o celoplošný jev a ten pokles bude pravděpodobně úplně všude. Na druhou stranu nás může leccos i překvapit,“ odhadl ředitel Homolka.
V souvislosti s otázkami kolem přijímacích zkoušek zatím neregistruje zvýšenou nervozitu rodičů ani dětí. „Rodičů, kteří by k nám volali a dotazovali se na to, jak vlastně letos budou přijímačky vypadat, je opravdu minimum,“ potvrdil.
Škola také plánuje, pokud to bude možné a dojde k rozvolnění, pro své budoucí studenty přípravné kurzy.
Také Gymnázium Ostrov hodlá připravit víkendové kurzy, kde si budou moci zkoušky z češtiny a matematiky budoucí gymnazisti vyzkoušet nanečisto, a se svými učiteli pak probrat případné slabiny.
Méně záškoláctví, více kyberšikanyČeská školní inspekce potvrzuje, že chování studentů se mění k lepšímu. Ukazují to data z posledních tří let před koronavirovou krizí.
|
„Pokud to ale protiepidemická opatření nedovolí, jsme připraveni zkoušky nanečisto připravit online,“ upřesnil ředitel gymnázia Jaroslav Šafránek. Také on přivítal možnost jednotné přijímací zkoušky a zrušení cutt-off score.
Centrum pro zjištění výsledků vzdělávání (Cermat) se navíc s ohledem na současnou situaci rozhodlo zveřejnit ilustrační testy jednotné přijímací zkoušky z českého jazyka a literatury a z matematiky o měsíc dříve než v předchozích letech. „Učitel děti navede, v tom není problém, těžší bude je přesvědčit, aby si k testům doma sedly a začaly se na zkoušku připravovat,“ upozornil Jaroslav Šafránek.
Že budou mít letos víc než kdy jindy hodně práce rodiče, si myslí i ředitel ostrovské Střední průmyslové školy Pavel Žemlička. Na jednotlivé studijní obory, které ostrovská průmyslovka nabízí, se každoročně hlásí zhruba dvojnásobek uchazečů. Největší převis pak bývá v oboru informační technologie, ke studiu může být přijat jen každý třetí.
„Distanční výuka až takový problém není, učitelé už děti na přijímačky samozřejmě připravují. Nejtěžší je ale děti motivovat, aby se snažily i samy. Tady to nevidím jinak, než že na ně musí rodiče zatlačit,“ uvedl Žemlička.