Stavba jihovýchodního obchvatu Chebu má odvést kamiony z města. Ilustrační foto

Stavba jihovýchodního obchvatu Chebu má odvést kamiony z města. Ilustrační foto | foto: Radek Cihla, MAFRA

S obchvatem Chebu bude všem lépe, přesvědčují zastánci odpůrce

  • 7
Odpůrce jihovýchodního obchvatu Chebu se pokusí přesvědčit o výhodách stavby, která má z centra odvést nákladní auta směřující do Německa, zástupci kraje, města i stavebních firem.

Zatímco těžké stroje se už pustily do zemních prací na trase chystaného jihovýchodního obchvatu Chebu, vedení Karlovarského kraje i města se chce postavit na připravovaném setkání před odpůrce stavby z Hájů a Podhradu.

Jednání, na němž nebudou chybět náměstek hejtmana Petr Navrátil, ředitel Krajské správy a údržby silnic Zdeněk Pavlas a technický náměstek Petr Šťovíček ani odborníci z firem Strabag a Swietelsky, svolali na 1. dubna.

Stavba obchvatu je drahá a zbytečná, protestují lidé

Lidé ze sdružení Za přívětivý Podhrad už více než rok proti obchvatu vehementně protestují, dokonce u soudu napadli platnost územního rozhodnutí. Neuspěli. Chebský radní Karel Tyrpekl před časem zdůraznil, že stavba je velmi drahá a především zbytečná.

"Řešením by bylo odklonění nákladní dopravy z centra města přes silnici R6 a hraniční přechod v Pomezí," uvedl Tyrpekl.

To by přivítal i chebský starosta Pavel Vanoušek, nepovažuje ale za pravděpodobné, že by se omezení podařilo prosadit.

"Stavbu obchvatu podporujeme, jsem přesvědčen, že ji přivítají lidé v Evropské ulici a v ulici 17. listopadu. Ti trpí hlukem, otřesy a exhalacemi," sdělil starosta.

Podpořil jej i hejtman Josef Novotný. "Budování obchvatu se lidé nemusejí obávat. Nedojde k uzavírkám a komplikacím v provozu," ubezpečil. Při slavnostním zahájení stavby zaznělo, že se stavebníci pokusí co nejméně obtěžovat obyvatele Hájů.

Protivníkům obchvatu se nelíbí, že trasa přivede do dosud klidné okrajové lokality neúměrně velké množství dopravy. Podle Petra Navrátila ale naopak nová silnice výrazně uleví centru města tím, že z něj odvede asi tři tisíce aut denně, která míří k hraničnímu přechodu s Bavorskem Svatý Kříž.

"Nová silnice bude 3,4 kilometru dlouhá, povede od hraničního přechodu Svatý Kříž k Podhradu," připomněl Petr Navrátil. "Obchvat bude mít dvě zcela nové kruhové křižovatky na Svatém Kříži a v Hájích. "Vznikne i nový most, který překlene železniční koridor z Chebu do Plzně," upřesnil náměstek.

Náklady stavby přesáhnou 390 milionů korun. Z evropské pokladny v rámci Regionálního operačního programu Severozápad přiteče 333,7 milionu korun, téměř 59 milionů zaplatí Karlovarský kraj. Dalších asi 60 milionů korun musí po dokončení stavby najít i město Cheb.

Mimo jiné i na rozšíření úzké Zemědělské ulice. "Připravujeme také opravy dalších komunikací i chodníků," potvrdil chebský místostarosta Tomáš Linda.