Auta v Karlovarském kraji stárnou, mnohým je už přes čtrnáct let

  14:38aktualizováno  14:38
Karlovarský kraj bývá většinou na chvostech statistik o průměrných mzdách, vzdělanosti či zadluženosti střední třídy. Ty ukazují na stále se prohlubující zaostávání regionu v hlavních ekonomických a sociálních ukazatelích. Jednou z mála výjimek je stáří vozového parku.
Průměrné stáří aut v Karlovarském kraji je 14,17 roku. (Ilustrační foto)

Průměrné stáří aut v Karlovarském kraji je 14,17 roku. (Ilustrační foto) | foto: Profimedia.cz

Statistika, která porovnává průměrný věk aut, je pro obyvatele karlovarského regionu příznivá. Ačkoli k 30. červnu loňského roku vzrostlo průměrné stáří celorepublikového vozového parku na 13,90 roku, ze statistik Sdružení automobilového průmyslu vyplývá, že v Karlovarském kraji se jedná o 14,17 roku.

Jde o osmou příčku na patnáctistupňovém žebříčku. Relativně nejmladší vozy (13,06 roku) jezdí v Praze a ve Zlínském kraji (13,51). U dna tabulky skončil Liberecký (14,82) a Ústecký kraj (15,06).

Zatímco dopravní experti by nejraději celý vozový park v kraji i celé republice omladili, policisté ve starých autech tu největší hrozbu nevidí.

"Záleží na tom, jak se motorista o svůj vůz stará. Novější vozidlo může být v horším stavu než to starší," připomněl krajský policejní mluvčí Pavel Valenta.

Dobrý stav neznamená, že je auto bezpečné

Odborníci však upozorňují, že například ani sebeudržovanější felicie bez airbagů neochrání řidiče při havárii jako moderní vůz. Mluvčí Valenta to dokumentoval na dopravní nehodě z minulého pátku.

"Na průtahu Karlovými Vary řidička obrátila v levotočivé zatáčce na střechu svůj nový peugeot. Airbagy vystřelily včas, auto se sunulo po střeše několik metrů. Řidička a spolujezdkyně se lehce zranily. Ve voze s horšími aktivními i pasivními bezpečnostními prvky mohly ženy dopadnout mnohem hůře," uvedl.

Experti se shodují, že pokud je starší auto v dobrém technickém stavu, z hlediska jízdních vlastností toho moc nehrozí. Zdaleka ale není tak bezpečné. Patnáct let stará felicie, která má už od výroby měkčí plechy, totiž dopadne v crashtestu mnohem hůř než pět let stará octavie.

Podle krajského koordinátora BESIP (Bezpečnost silničního provozu) Václava Brože jsou největším nebezpečím vozy, které mají propadlou technickou prohlídku.

"Na opravu auta, aby splňovalo při státní technické kontrole předepsané normy, by měl mít doma peníze každý," sdělil Václav Brož.

Jeho kolega Petr Hopka z Královéhradeckého kraje považuje ideální stáří auta do pěti až sedmi let. "Nejlepší je pořídit si nový vůz, ne každý ale na něj má," připomenul Václav Brož.

Na trend nakupovat starší auta na vesnicích, kde jsou nižší příjmy a velká nezaměstnanost, upozorňují sociologové. Vozy pak neslouží pro reprezentaci, ale hlavně pro dojíždění do práce.

"Někdy nemají lidé peníze na nové auto ani ve městě," říká majitel autodílny Jiří Kříž z Karlových Varů. Bývá často poslední nadějí pro majitele starších značek, jako je Fiat 126, Škoda 105 či podobných, na silnicích dosluhujících vozidel.

Nejčtenější

ANKETA: Krajská města zdobí vánoční stromy, vyberte ten nejkrásnější

Vánoční strom

Centra měst ovládla vánoční atmosféra, ke které patří i ozdobené vánoční stromy. Jako už tradičně mohou čtenáři...

Soud znovu projedná zákrok důstojníka policejní zásahovky proti řidiči

Vladimír Slavotínek (vlevo) u plzeňského okresního soudu.

Zástupce šéfa krajské zásahové jednotky Vladimír Slavotínek půjde znovu před soud za loňský konflikt s řidičem z...

Žena zkolabovala na ulici, zachránilo ji hned několik náhod najednou

Defibrilátory, které zachraňují život, už najdete i na benzínkách

Pořádnou dávku štěstí měla žena, která ve čtvrtek odpoledne v Karlových Varech zkolabovala na ulici. Stalo se jí to...

Osobní vlak vrazil do nákladního. Chybu strojvedoucího České dráhy vylučují

Na karlovarském dolním nádraží se srazily osobní a nákladní vlak.

Srážka osobního vlaku Regioshark s nákladním vlakem zastavila dopravu mezi horním a dolním nádražím v Karlových Varech....

Poslankyně Vildumetzová nesplnila slib, zůstane i hejtmankou. Za část platu

Hejtmanka Karlovarského kraje Jana Mračková Vildumetzová.

Nejpozději do konce roku slíbila hejtmanka Jana Mračková Vildumetzová (ANO) opustit svou funkci a zůstat pouze...

Další z rubriky

Podvodník si vymýšlel historky. Napálení lidé přišli o auta i peníze

Ilustrační snímek

Karlovarští policisté chytili a obvinili podvodníka, který obelhal několik lidí vymyšlenými historkami a připravil je...

Vary začnou opravovat menší mosty, jako první přijde na řadu Koptův

Koptův most na Čertův ostrov v Karlových Varech (v popředí) je jeden ze dvou...

Koptův most a most u letního kina. To jsou dva nejzásadnější projekty renovace mostních konstrukcí v majetku Karlových...

Poslankyně Vildumetzová nesplnila slib, zůstane i hejtmankou. Za část platu

Hejtmanka Karlovarského kraje Jana Mračková Vildumetzová.

Nejpozději do konce roku slíbila hejtmanka Jana Mračková Vildumetzová (ANO) opustit svou funkci a zůstat pouze...

Najdete na iDNES.cz