Průměrné stáří aut v Karlovarském kraji je 14,17 roku. (Ilustrační foto)

Průměrné stáří aut v Karlovarském kraji je 14,17 roku. (Ilustrační foto) | foto: Profimedia.cz

Auta v Karlovarském kraji stárnou, mnohým je už přes čtrnáct let

  • 1
Karlovarský kraj bývá většinou na chvostech statistik o průměrných mzdách, vzdělanosti či zadluženosti střední třídy. Ty ukazují na stále se prohlubující zaostávání regionu v hlavních ekonomických a sociálních ukazatelích. Jednou z mála výjimek je stáří vozového parku.

Statistika, která porovnává průměrný věk aut, je pro obyvatele karlovarského regionu příznivá. Ačkoli k 30. červnu loňského roku vzrostlo průměrné stáří celorepublikového vozového parku na 13,90 roku, ze statistik Sdružení automobilového průmyslu vyplývá, že v Karlovarském kraji se jedná o 14,17 roku.

Jde o osmou příčku na patnáctistupňovém žebříčku. Relativně nejmladší vozy (13,06 roku) jezdí v Praze a ve Zlínském kraji (13,51). U dna tabulky skončil Liberecký (14,82) a Ústecký kraj (15,06).

Zatímco dopravní experti by nejraději celý vozový park v kraji i celé republice omladili, policisté ve starých autech tu největší hrozbu nevidí.

"Záleží na tom, jak se motorista o svůj vůz stará. Novější vozidlo může být v horším stavu než to starší," připomněl krajský policejní mluvčí Pavel Valenta.

Dobrý stav neznamená, že je auto bezpečné

Odborníci však upozorňují, že například ani sebeudržovanější felicie bez airbagů neochrání řidiče při havárii jako moderní vůz. Mluvčí Valenta to dokumentoval na dopravní nehodě z minulého pátku.

"Na průtahu Karlovými Vary řidička obrátila v levotočivé zatáčce na střechu svůj nový peugeot. Airbagy vystřelily včas, auto se sunulo po střeše několik metrů. Řidička a spolujezdkyně se lehce zranily. Ve voze s horšími aktivními i pasivními bezpečnostními prvky mohly ženy dopadnout mnohem hůře," uvedl.

Experti se shodují, že pokud je starší auto v dobrém technickém stavu, z hlediska jízdních vlastností toho moc nehrozí. Zdaleka ale není tak bezpečné. Patnáct let stará felicie, která má už od výroby měkčí plechy, totiž dopadne v crashtestu mnohem hůř než pět let stará octavie.

Podle krajského koordinátora BESIP (Bezpečnost silničního provozu) Václava Brože jsou největším nebezpečím vozy, které mají propadlou technickou prohlídku.

"Na opravu auta, aby splňovalo při státní technické kontrole předepsané normy, by měl mít doma peníze každý," sdělil Václav Brož.

Jeho kolega Petr Hopka z Královéhradeckého kraje považuje ideální stáří auta do pěti až sedmi let. "Nejlepší je pořídit si nový vůz, ne každý ale na něj má," připomenul Václav Brož.

Na trend nakupovat starší auta na vesnicích, kde jsou nižší příjmy a velká nezaměstnanost, upozorňují sociologové. Vozy pak neslouží pro reprezentaci, ale hlavně pro dojíždění do práce.

"Někdy nemají lidé peníze na nové auto ani ve městě," říká majitel autodílny Jiří Kříž z Karlových Varů. Bývá často poslední nadějí pro majitele starších značek, jako je Fiat 126, Škoda 105 či podobných, na silnicích dosluhujících vozidel.