Trezorová místnost s relikviářem sv. Maura, varianta s nasvícením stěn.

Trezorová místnost s relikviářem sv. Maura, varianta s nasvícením stěn. | foto: Státní hrad a zámek Bečov nad Teplou

Relikviář sv. Maura na Bečově bude vystaven ve zcela nových prostorách

  • 0
Podobně jako v chrámu se za dva roky budou cítit lidé, kteří se přijdou podívat na vzácný relikviář sv. Maura v bečovském hradu a zámku. Vzácná památka se bude stěhovat.

Podobu prostor vybrala komise složená z expertů a odborníků v architektonické soutěži, kterou vyhrál návrh pražského ateliéru SGL projekt. 

Podle kastelána Tomáše Wizovského si první zájemci prohlédnou relikviář v „novém“ možná už v roce 2017, kdy také skončí obnova celého areálu. Ta se přitom oproti původním plánům o něco protáhla, neboť měla být hotová letos.

„Uděláme vše pro to, abychom ji stihli co nejdříve. Relikviář se přestěhuje do posledního patra, kde vznikne trezorová místnost. Hlavní rozdíl bude ten, že v současné době tvoří návštěvnický okruh prohlídka s průvodcem, zatímco poté bude volně průchozí a primárně bez něj. Lidé se u relikviáře budou moci zdržet delší dobu nebo se k němu třeba vrátit,“ popsal.

Hlavní roli bude mít světlo

Nová expozice má lépe rozvinout všechny příběhy, které jsou s památkou spojené, a to počínaje jejím vznikem v první třetině 13. století. Dále připomene osud svatého Maura, ukrytí relikviáře před koncem druhé světové války i jeho detektivní vypátrání a restaurování. 

Podle předsedkyně porotců Blanky Kreibichové z Národního technického muzea odborníci návrh vybrali také proto, že ocenili řešení, v němž hraje hlavní roli světlo. 

To dodá trezorové místnosti atmosféru chrámového prostoru a dalším interiérům, v nichž bude expozice umístěna, ponechává strohý charakter, jenž souzní s jejich památkovou podstatou.

„Hrad Bečov představuje v souboru památek spravovaných Národním památkovým ústavem mimořádný autentický celek, kterému je třeba věnovat velkou pozornost. Jeho plánovanou obnovu a následnou prezentaci vnímáme jako vzorový projekt prvotřídního významu, který by se mohl stát příkladem pro další obnovy nejen státních památek, ale i ostatních investorů,“ uvedla Naďa Goryczková, generální ředitelka Národního památkového ústavu.

Výsledky architektonické soutěže na novou expozici relikviáře podle ní potvrdily, že se vyplácí jít mnohdy složitější cestou výběru projektanta podle kvality návrhu, nikoli jen jeho ceny. „Věřím, že vítězný tým, který má za sebou řadu úspěšných projektů, se úkolu zhostí zodpovědně,“ dodala.

Národní památkový ústav vyhlásil soutěž v druhé půlce letošního února a sešlo se mu celkem devět projektů. Podobnou věc přitom neudělal poprvé. Před třemi lety se architekti utkali o to, kdo navrhne nejlepší řešení celkové záchrany a využití nepřístupné části areálu tamního Horního hradu. 

Ze soutěže vzešel nápad vybudovat moderní kapli, do které by se relikviář přestěhoval. Jenomže jeden z účastníků našel v projektu součtovou chybu a památkáři mu dali za pravdu. Původní vítěz tak o zakázku přišel a místo něj se generálním projektantem stala společnost Girsa AT. Ta nyní musí v obnově zohlednit návrh, který odborníci vybrali v případě nové expozice relikviáře.