Psal se rok 1878, když Ludwig Moser získal rakouskouherské privilegium „za zvláštní způsob výzdoby skla reliéfními emailovými barvami a zlatem, který vynalezl“. Jedním z řady uměleckých děl zdobených touto technikou byla i monumentální, téměř jeden metr vysoká malovaná váza.
Jednu 94 centimetrů vysokou vázu si sklárna cení na bezmála milion korun. Christine není v kolekci jediným ohlédnutím do minulosti. Po jejím boku stojí také Menuet, která je přesnou replikou 68 centimetrů vysoké vázy z roku 1885. I v tomto případě jde o limitovanou sérii 20 kusů.
„Menuet má kromě florálních ornamentů malovaných barevnými emaily a zlatem na přední straně ručně malovanou dvojici mladíka s dívkou v renesančním oděvu,“ přiblížil vázu Lukáš Jabůrek, umělecký ředitel sklárny Moser. Autorem jedinečných ručních maleb je Jan Janecký, výtvarník a malíř skla.
Malované repliky a kopie starých rytin Moser zařazuje do svých uměleckých kolekcí každoročně. Tentokrát ovšem vzhledem k velikosti váz zabrala příprava výroby několik let. Nejprve zástupci sklárny strávili nějaký čas v muzeu skla v německém Pasově, kde jsou umístěné originální vázy.
„Ze všech stran a úhlů jsme je detailně nafotili, změřili, obkreslili linie, abychom získali přesné údaje o jejich tvaru,“ popsal Jabůrek. Následovala analýza malby s cílem odhalit použitou techniku a pro získání věrných odstínů barev.
Napodobit původní malbu a přiblížit se originálnímu stylu je velmi náročné. Výtvarník Jan Janecký v první řadě na každou vázu namaloval podkladové stíny sklářskou barvou, která se vypaluje v peci při teplotě 560 stupňů. Následují další vrstvy s jednotlivými konturami, které se také průběžně vypalují.
Takto se pomalu pokračuje od nejhrubších prací k jednotlivým detailům. Jednotlivé vrstvy malby se vypalovaly celkem šestkrát. Práce malíři zabere minimálně měsíc a půl, než vázu namaluje. Další nejméně tři týdny trvá vzorování na huti, zabroušení a kompletování lepením. Vázy jsou složené z více dílů, konkrétně Christine je ze tří.
„Momentálně žádnou takovou podobnou řemeslně náročnou malovanou věc nikdo v žádné jiné sklárně na světě nemá,“ ujistil umělecký ředitel. Právě kvůli náročnosti sklárna vyrobila od každé vázy pouhých dvacet kusů.