Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kvůli inkluzi budou bity všechny děti ve třídě, říká petice z Varů

  10:48aktualizováno  10:48
Právě v Karlovarském kraji vznikla petice proti způsobu, jakým stát předepisuje začleňovat děti s problémy do školních tříd. Podepsalo ji už 19 tisíc převážně odborníků z celé republiky. Petice je iniciativou Asociace speciálních pedagogů Karlovarského kraje, v jejímž čele stojí Ivana Tormová.

Zástupkyně ředitele Pedagogicko-psychologické poradny Karlovy Vary a předsedkyně karlovarské sekce Asociace speciálních pedagogů Ivana Tormová. | foto: Václav Šlauf, MAFRA

Inkluze. Termín, který rozděluje českou společnost. Je správné učit hendikepované děti spolu s „normálními“ i s těmi mimořádně nadanými? Kdo na tom bude bit? Je to vůbec nutné? Otázek kolem inkluze je celá řada.

„Výzvu jsme odeslali panu prezidentovi, všem pánům poslancům, premiérovi a paní ministryni školství. Naším požadavkem je odložit paragraf 16 nového školského zákona, který řeší právě takzvané rozumné inkluze,“ říká předsedkyně krajské asociace.

Co vás vedlo k sepsání výzvy?
Fakt, že nový školský zákon má k dnešnímu dni vydanou pouze jedinou prováděcí vyhlášku z mnoha. Fakt, že učitelé nevědí, co dělat. Pedagogičtí pracovníci v poradenském systému jak by smet. Systém českého školství prostě není na inkluzi připravený.

Proč jsou právě speciální pedagogové proti inkluzi?
Nemůžeme říct, že bychom byli úplně proti. Inkluzivní vzdělávání se v našich školách už děje. Na malých městech jsou hendikepované děti začleňovány tak, jak tomu bylo dříve. Všechny děti v jedné škole v jednom městě. Ale pokud máme dítě s hendikepem a potřebuje specialistu, pak bych si dovolila příměr: dříve se jezdilo na takzvaných univerzálních pneumatikách. Dnes máme letní a zimní. A i díky nim můžeme jezdit rychleji. A my teď z učitelů budeme chtít udělat ty univerzální „pneumatiky“ - přestože máme odborníky pro mimořádně nadané děti, normální, ale i pro hendikepované. Společné vzdělávání nemusí být v některých případech úspěšné.

Kdo bude podle vás na inkluzivním vzdělávání nejvíce bit?
Je zcela evidentní, že nejvíce na tom budou bity děti. A neřeknu jaké. Prostě děti. Kvalita vzdělávání se nejen podle mého názoru zhorší. Pokud má učitel jednolitou třídu, tak působí na všechny děti najednou. Ale pokud bude mít v jednom rohu děti, které mají potřebu větší péče, a bude k nim mít asistenta, v dalším rohu zasednou nadaní žáci, ve třetím s tělesným postižením a ve čtvrtém autistické děti, a má stále 45 minut, pak na každou skupinu zbyde deset minut. Takže bity na tom budou všechny děti ve třídě.

Nemáte v souvislosti s inkluzí obavy o osud speciálních pedagogů jako takových?
V žádném případě. Pokud skončí základní školy praktické a speciální, dříve zvláštní, tak tito učitelé budou potřeba v základních školách. Ale mám strach o to, že pokud skončí jeden segment školství, ten speciální, tak hendikepované děti zařazené v běžných školách nebudou mít možnost úniku.

S hendikepovanými dětmi se ve třídách objeví i jejich asistenti. Někde jsem ale zachytil informaci, že asistenty by měli mít i ti mimořádně nadaní žáci. Co vy na to?
Asistenti pedagoga jsou v nové vyhlášce do tříd přidělováni v daleko větším měřítku. Dnes známe situace, že asistent hendikepovaného dítěte, který má být k ruce paní učitelce, velmi často sedí vedle dítěte a pomáhá jen jemu. Ne učitelce. To si lidé totiž hodně pletou. Asistent pedagoga je asistentem učitele! A pak nastává situace, že místo toho, aby na dítě působila paní učitelka s vysokoškolským vzděláním, na něj působí asistent bez vysoké školy. A těm všechna čest. Asistenty obdivuji. Za mrzký peníz dělají velmi těžkou práci.

Proč tedy asistenti?
Kvůli velké členitosti tříd. Aby se to dalo zvládnout, bude možnost, aby ve třídě byli až čtyři pedagogičtí pracovníci. A teď si představte, jak bude třída o pětadvaceti dětech a čtyřech pedagogických pracovnících vypadat. Plus se tam ještě může objevit tlumočník českého znakového jazyka. To bude mumraj!

Co s tím?
Příznivci inkluze říkají: máme schválený zákon, my za něj nemůžeme, schválila jej minulá garnitura. Ta ale udělala zásadní chybu. Schválila jej bez prováděcích vyhlášek. Všechny, a je jich více než deset, se musí aktualizovat, inovovat. Zákon vešel 31. května 2015 v platnost. Na sklonku ledna vešla v platnost první prováděcí vyhláška. A zatím další není hotová. A ta postavila vzdělávání hendikepovaných dětí diskriminačně. Říká, že dítě s hendikepem se má přednostně vzdělávat v základní škole. To ovšem zákon, na rozdíl od vyhlášky, nepředjímal. Školy mohou zřizovat třídy pro děti s hendikepem. Pokud nějaké takové přijde, tak jej ředitel musí přijmout. Mohou samozřejmě dále fungovat i speciální školy pro děti s hendikepem. Ale vyhláška dává přednost základním školám. A co to se speciálními školami udělá? Vyprázdní se a vyhladoví. Vyhláška je postavena tak diskriminačně, že tyto školy v budoucnu zničí sama.

Na mnohých školách mají už dnes problém s velkým počtem žáků. Co by s nimi udělalo, kdyby se k nim přidali ještě ti ze škol speciálních?
To už je pak na zřizovateli základních škol. A na světě je nerudovská otázka: kam s nimi?

Jak rychlý myslíte, že proces inkluze bude?
Doufám, že pomalý. Rodiče, kteří si vybrali speciální školy, vědí, že má jejich dítě nějaký hendikep. Jsou šťastní, že mají školu, kde je ve třídě maximálně 14 žáků, že se jim věnuje speciální pedagog. Takové děti jsou převážně předurčené pro práci rukama, takže mají hodně hodin pracovního vyučování. Takže doufám, že rodiče nebudou chtít jenom tak své děti přesunout do klasických základních škol, že to budou jen ojedinělé případy. Ale ve speciálních školách jsou i děti, které mají takzvané zdravotní znevýhodnění (dys poruchy - dyslexie, dysortografie, dysgrafie a podobně) nebo vývojové poruchy chování. Tyto děti běžný kolektiv dětí nezvládaly a zde se vzdělávají ve stejném rozsahu, jako by se vzdělávaly na běžné základní škole, v malém počtu žáků, se speciálním pedagogem. A těmto žákům nová vyhláška přechod ukládá. Samozřejmě se souhlasem rodičů.

Nový školský zákon už platí?
Od 31. května 2015. Ale paragraf 16 má odloženou účinnost od 1. září 2016. Od tohoto data se jím a jeho prováděcími vyhláškami budou muset ředitelé škol řídit. Ty snad ministerstvo do té doby vydá. Za devět měsíců stihlo pouze jednu. Paní ministryně veřejnosti, učitelům i rodičům slibuje, že vše je zabezpečeno, že na vše má peníze, že se vše lehce zvládne, ale není připravena legislativa. Dokonce v poslední době zaznělo, že paní ministryně chce novelu uvést v život, aby učitelé dostali zaplaceno za práci, kterou již dávno dělají. Ale to je lež jako věž. Nikde nikdo nenavrhl změnu tarifů. Učitelé nedostali přidáno ani v podzimní úpravě, neboť ve většině případů, o co se jim zvýšil základ mzdy, o to jim byly pokráceny nenárokové složky.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Muž jel po D6 v protisměru i s naloženým vozíkem
VIDEO: Řidič jel po dálnici D6 v protisměru, zmatky působil na obou stranách

Řidič ve fabii s vozíkem vjel ve středu po poledni na dálnici D6 do protisměru. Několik kilometrů tak ohrožoval řidiče jedoucí do Prahy. Zmatky ale působil na...  celý článek

(ilustrační snímek)
Šancí na studium vysoké školy v Karlovarském kraji přibývá

Na své budoucí studenty začínají líčit vysoké školy působící v Karlovarském kraji. Bude jich nebývalý počet. Šanci mají zdravotníci, ekonomové i strojaři.  celý článek

Jízda po dvou nových trasách Azur a Rubin nabízí sportovním i rekreačním...
Klínovec má další adrenalinovou stezku, Baron uspokojí náročnější jezdce

První dvě sekce náročnější tratě Baron otevřel Trail park na Klínovci. Na zájemce tam čeká 1,6 kilometru boulí a klopenek. Mírným sjezdem po značené lesní...  celý článek

Kočárky, které přežijí i dva raubíře.
Kočárky, které přežijí i dva raubíře.

Přečtěte si recenze kočárků na eMimino.cz a vyberte ten nejlepší.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.