Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Národní dům nemá na slevovém portálu co dělat, říká top manažer

  8:28aktualizováno  8:28
Když začala rekonstrukce Národního domu, ze kterého se stal Grandhotel Ambassador, byli Karlovaráci nadšení. Nadšení z toho, že historicky cenný objekt v centru města znovu ožije. Ale oživení rozhodně nebylo jednoduché.

Jan Motlík, generální ředitel Grandhotelu Ambassador Národní dům. | foto: Václav Šlauf, MAFRA

Jaká rizika v sobě provozování Národního domu skrývá, věděl nejlépe generální ředitel hotelu Jan Motlík.

„Že bude situace tak složitá, jako byla loni, to nečekal nikdo. V uvozovkách řečeno se nám podařilo Grandhotel Ambassador Národní dům otevřít do nejsložitějšího období Karlových Varů od listopadu 1989. Hotel má ale obrovský potenciál,“ věří jeho šéf.

Nebylo riziko jít do projektu nového hotelu v době, kdy turistický ruch v regionu upadá?
Bylo to a stále je obrovské riziko. Ale to nikdo neplánoval. V situaci, kdy jsme do projektu vstoupili, tedy v polovině roku 2013, se Karlovým Varům dařilo. A my před sebou viděli jen samé světlé zítřky. Ještě v době, kdy rekonstrukce vrcholila, to pořád ještě vypadalo, že časy, které nás čekají, budou sice složité, ale ne tragické.

Vaše společnost Continental Management Company vstupovala od začátku do projektu jako spoluinvestor, nebo ryze jako budoucí provozovatel hotelu?
Primárně jako subjekt, který vyhrál výběrové řízení investorské společnosti Eltodo. Spolupracovali jsme jak na tvorbě, tak na samotné realizaci projektu. A následně na jeho provozování. Z hlediska investičního jsme se na rekonstrukci Národního domu nijak nepodíleli. Podíleli jsme se realizačně, což byly nejenom konzultace ohledně budoucí podoby hotelu tak, aby to bylo vhodné pro provoz, ale v konečné fázi jsme si po dohodě s investorem na sebe vzali kompletní realizaci interiérů. To, co vidí každý host ve všech provozech, je z devadesáti procent naše dílo. I když to původně v plánu nebylo. Situace ke konci stavby vyplynula tak, že jsme se dohodli, že tyto věci půjdou za námi. Bylo to sice hodně práce navíc, na druhou stranu to ale byla příležitost si dům dovybavit k obrazu svému v takové podobě, o které jsme hluboce přesvědčeni, že je správná. A reakce klientů to potvrzují.

Jan Motlík

  • Manažer pracující ve firmách spojených s vedením hotelů, oslovujících investory a developery, kteří vážně uvažují o investicích a rozvoji v oblasti hotelnictví a lázeňství.
  • Je jednatelem Continental Management Company s.r.o.
  • Je společníkem ve firmě AXXOS hotel & spa management s.r.o. (ta provozuje ve Varech také Superior Spa Hotel Olympia).
  • Je jednatelem firem Alder Gate s.r.o. a Anthonea Musica s.r.o.

Měli jste zásadní připomínky k projektu, který investor předložil?
V podstatě pouze v prvotní fázi, tedy ještě před uzavřením smlouvy, jsme měli připomínky ke koncepci. Eltodo do té doby pracovalo s koncepcí klasického city hotelu. To znamená hotelu zaměřeného výhradně na ubytování, provozování sálu a salonků. K tomu jsme měli zásadní připomínky. Předložili jsme proto koncepci vlastní, která počítala s tím, že v budově musí být zachován Národní dům tak, jak si jej Karlovaráci pamatují, plus vznik zcela nového grandhotelu nejen s adekvátní ubytovací kapacitou, ale také s komplexním lázeňským, medicínským a wellness zázemím. Tato koncepce nakonec investora oslovila natolik, že s námi uzavřel smlouvu. A pak už žádné zásadní spory nebyly. Řešily se pouze detaily, jak dostat do domu vše, co navrhujeme.

Jaká byla vaše původní strategie? Vznikala přece v době, kdy situace na trhu byla diametrálně odlišná.
Strategie byla zejména provozovat Grandhotel Ambassador Národní dům ve společensko-kulturní formě. Tato rovina je zcela nezávislá na vývoji cestovního ruchu ze zemí bývalého Sovětského svazu. V tomto smyslu se projekt podařilo od samého počátku rozjet tak, jak jsme si představovali, což potvrzují desítky velmi úspěšných akcí, koncertů a plesů. A co se týká hotelové lázeňské části, přiznám se, že jsme do poslední chvíle spoléhali na to, že postsovětský trh bude dál fungovat. Byť možná hůře, ale bude. Rok 2015, zejména jeho druhá polovina, ukázal, že je situace mnohem dramatičtější, než se do té doby zdála být. Proto jsme se tak rychle, jak to bylo možné, začali orientovat na jiné trhy.

Jakým směrem jste se vydali?
Od začátku jsme počítali s tím, že významnou položkou, zejména v některých ročních periodách, budou arabští klienti. Na to jsme se připravovali a už loni se to potvrdilo, i když jsme stihli jen konec jejich sezony. Ukázalo se, že na arabském trhu má hotel velké možnosti. A vzhledem k situaci na rusky hovořících trzích jsme se začali již krátce po otevření orientovat na všechny ostatní reálné trhy. Během druhého pololetí loňského roku se nám podařilo postavit klientelu tak, že už dnes sklízíme ovoce. Vidíme, že hotel je schopen být velmi vysoce obsazen, i když má pouze kolem 35 procent rusky hovořící klientely. Protože v průběhu roku nám dalších zhruba 20 procent tvoří právě arabští klienti, více než 15 procent němečtí, deset procent čeští a dále mix z ostatních zejména evropských zemí. Arabové a Rusové sem jezdí primárně za léčením, Češi na wellness pobyty či kvůli nejrůznějším akcím, stejně tak jako většina klientů z Německa. Ukázalo se, že hotel je díky své poloze a infrastruktuře v rámci Karlových Varů zcela ojedinělým projektem. Kumuluje v sobě takové kvantum atraktivních momentů a důvodů, proč jej navštívit, že se z něj v podstatě stává karlovarský solitér. Ve městě jen stěží naleznete jiný hotel, který by takto uměl oslovit a uspokojit tak široké spektrum klientů.

Zmínil jste českou klientelu. Karlovarský kraj je v rámci republiky výjimečný tím, že zde loni přibylo nejvíc tuzemských návštěvníků. Lze s tím i dál počítat?
Tento fakt intenzivně vnímáme a reflektujeme už nyní. Jedním z mála pozitivních momentů loňského roku byl ten, že kromě začátku návratu německé klientely byl viditelný nárůst české klientely. A to do zařízení, která jsou kvalitní, tedy nejsou levná. Češi už vědí, co je kvalita, očekávají ji i ve své vlasti a jsou za ni ochotni zaplatit adekvátní cenu. Je vidět, že česká ekonomika už několik let roste a že se dá říct, že Češi rozhodně nejsou chudí.

Řada hotelů láká českou klientelu na nejrůznější slevové akce na internetových portálech. Napadlo vás něco takového?
Osobně mám velký odpor ke všem slevovým portálům. Nebudu zastírat, že mi zpočátku i tato myšlenka proběhla hlavou. Ale jak rychle přišla, tak rychle odešla. Jsou produkty, které se v určitých periodách bez takových portálů neobejdou. Ale Grandhotel Ambassador rozhodně není takový produkt, kterého by se měl slevový portál byť jen dotknout. Má takové možnosti a takovou atraktivitu, že na slevovém portálu nemá co dělat.

Jaká byla obsazenost hotelu v prvním roce jeho novodobé existence?
Bavíme se o sedmi měsících, z nichž v podstatě pouze čtyři byly lázeňské. Obsazenost byla okolo 40 procent, což je samozřejmě velmi málo. Proto jsme dělali vše pro to, aby se od letošního roku zvýšila. A to se nám, zaplať pánbůh, daří. Dnes už víme, že za první čtvrtletí letošního roku skončíme na obsazenosti kolem 65 procent. To už považuji, vzhledem ke všem okolnostem, za velmi pěkné číslo.

A jaká je průměrná délka pobytu?
Průměrná délka pobytu lázeňského hosta se pohybuje na standardní karlovarské rovině, což je kolem dvanácti dnů. Máme ale významný podíl klientů, kteří přijedou na krátkou dobu. Ti v průměru zůstávají dva dny. Když tedy vezmu všechny klienty, dostáváme se na průměr šesti až sedmi nocí. Ale to je vzhledem ke dvěma naprosto rozdílným segmentům klientů dost zkreslující.

Máte představu, kam by se měl hotel v dalších letech posunout v otázce klientely? Jednáte například s Američany či Izraelci?
Segmenty klientely, které jsem uvedl, jsou přesně ty, na něž se chceme orientovat. A které zatím z naší strany nejsou zdaleka vyčerpány. Takže v tuto chvíli z naší strany nemáme potřebu pouštět se do zcela nových trhů. Už jenom kdyby se nám podařilo zpracovat ve prospěch hotelu ty stávající, bychom potřebovali i dva či tři hotely, abychom je uspokojili. Pokud se nestane nic dramatického, kombinace Rusů, Němců, Arabů a Čechů je pro Grandhotel Ambassador Národní dům naprosto dostatečná. Nebráníme se někomu jinému. Ale v cílené aktivitě na jiné trhy dnes nevidíme smysl.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Primářka Vlasta Krejčová vkládá patronu do stanice potrubní pošty na oddělení...
VIDEO: Potrubní pošta v karlovarské nemocnici šetří drahocenné minuty

Už téměř osmnáct let pomáhá v Karlovarské krajské nemocnici pro pacienty neviditelný pomocník. Dříč, který pracuje 24 hodin denně, sedm dní v týdnu, po 365 dní...  celý článek

Vlastimil Argman, generální ředitel firmy Thun 1794.
Průmyslové zóny nám berou pracovníky, říká ředitel porcelánky

Porcelánka Thun 1794 i přes výpadek ruského trhu dál prosperuje. Podařilo se jí najít jiné trhy, kam dováží své výrobky. Podle ředitele porcelánky Vlastimila...  celý článek

Na radnici v Mariánských Lázních se začaly bortit stropy. Problém se týká dvou...
Dřevomorka vyžene z mariánskolázeňské radnice polovinu úředníků

Z budovy mariánskolázeňské radnice se musí vystěhovat více než polovina úředníků. Důvodem jejich nuceného přesunu je havarijní stav dřevěných konstrukcí. Trámy...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.