Porcelánka vsadila na talíř s nosem a další netypické výrobky

  • 1
Hrnečky, které lehce sklouznou na podšálek nebo se dají držet za obě ucha, talíře, které zarazí lžíci se soustem, či misky, jejichž zahnutý okraj pošle třeba oříšky přímo do ruky. Karlovarská porcelánka přišla s novou porcelánovou sadou pro seniory a pohybově hendikepované Active.

Sadu uvedla na český trh porcelánka G. Benedikt Karlovy Vary, která sídlí ve Dvorech. Předcházely tomu dva roky marketingových akcí. Podle generálního ředitele podniku Pavla Janáka je set pro pohybově postižené skvělou investicí.

Už několik lidí z okruhu Janákových známých se díky tomu po deseti letech sami najedli.

„Tento porcelán jsme nejprve prezentovali na různých kongresech právě na téma seniorů a postižených lidí. Sondovali jsme reakci majitelů zařízení, eventuálně ředitelů, zdali takový produkt potřebují a měli by o něj zájem a dá se říci, že ta odezva byla pozitivní,“ těší Pavla Janáka.

Co všechno sada obsahuje?
Už samotný název Active napovídá, že je určena k tomu, aby i člověk s hendikepem aktivně žil. Základem jsou tak jako u každé jídelní soupravy talíře - talíř mělký, talíř hluboký, i když v tomto případě se jedná o hluboký a polohluboký talíř. Dál to je takzvaná dutina, jak říkají keramici, což jsou hrnky jak jednoduché, tak dvouuché a různé speciální misky.

Jak vás napadlo vyrábět zrovna tento typ porcelánu?
Výroba a prodej porcelánu je všeobecně prostředí velmi konkurenční a je velice složité hledat díru na trhu. Naše firma se snaží hledat ta úzká místa na trhu, kde lze přijít s výrobkem s vyšší přidanou hodnotou, v uvozovkách s monopolním výrobkem, který umožní, stanovit si slušnou prodejní cenu a udržet si majoritu v příslušném oboru na trhu.

V jak velkém teritoriu vám s tímto produktem nehrozí konkurence?
G. Benedikt Karlovy Vary, dá se říci jako jediný na česko-slovenském trhu, je výrobcem profesionálního hotelového porcelánu. I když v Karlovarském kraji je výrobců více, ale ta naše, v uvozovkách, porcelánová konkurence se specializuje hlavně na ten takzvaný domácenský porcelán. Takže z hlediska produktu, o kterém hovoříme, jsme jediní v České republice, konkurenci máme za hranicemi v Německu.

Jak složité bylo najít někoho, kdo by ten porcelán vymyslel a designérsky vytvořil?
Opustili jsme tradiční spolupráce, to znamená se známými designéry, kteří se specializují ať na domácenský porcelán či hotelový porcelán. Zhruba před třemi lety jsme navázali užší spolupráci s Vysokou školou umělecko-průmyslovou v Praze, konkrétně s panem Velčovským, který sem přivedl skupinku budoucích absolventů. Ti dostali zadání, vyvinout porcelán pro nemohoucí lidi.

Jak vývoj prototypu vypadal?
Studenti byli velice šikovní, přestože zadání bylo poměrně obecné, i když jsme si pohovořili o hendikepech. Navštívili různá zařízení, ať už to byly hospice, domy pro seniory či nemocnice, a sami zjistili potřeby hendikepovaných. Je vidět, že mladí lidé jsou šikovní, kreativní a tato investice se nám vyplatila.

Překvapilo vás samotného, jaké donesli návrhy?
Určitě. Speciálně talíř s tím, jak my říkáme, nosem, který sousto nažene do koutku, považujeme za velice originální nápad a i ta realizace se podařila.

Jak dlouho to studentům trvalo?
Netrvalo to dlouho. Od schůzky, která se konala v Karlových Varech, do prezentace to byly tři měsíce. Pak pochopitelně přišla na řadu realizace samotná, která znamená výrobu prototypu, výrobu forem a následně výrobu, což představuje další tři měsíce. To znamená, že od první schůzky po konkrétní výrobu uteklo půl roku.

Má už porcelánka s nějakým takovým podobným projektem zkušenosti?
V této oblasti to bylo poprvé. Jak jsem zmiňoval, je třeba hledat nové trhy, směry, kde se realizovat. Konkurence tuzemská, zahraniční, ale hlavně ta z východu je nemilosrdná, přicházejí s levnými výrobky. Česká republika už není tou nejlevnější destinací z hlediska výroby a porcelán je tu pořád výrobou poměrně složitou, v níž je přidaná hodnota lidské síly poměrně velká. Takže prosazovat se cenou nemůžeme, musíme chytrostí.

Česká společnost stárne, je právě z marketingového hlediska tento směr pravým?
I to byl jeden z důvodů, protože populace speciálně v Evropě stárne a životní úroveň se zvedá. Možná se to v České republice teď úplně nezdá, ale západní Evropa je v tomto směru hodně daleko. Existují firmy, které se zabývají speciálním zařízením pro seniory nebo i hendikepované lidi, a existují speciální veletrhy, na kterých se scházejí všemožní výrobci. Jednoho z nich - Altenpfege Norimberg, jsme se v letošním roce i zúčastnili. Do budoucna senioři rovná se velký byznys, ale pochopitelně není to byznys o tom, že vyvinete nekvalitní nebo nefunkční výrobek. Ta klientela je poměrně náročná, protože vesměs si ti lidé v Evropě dnes už spoří na důchod a za uspořené peníze chtějí standard nebo nadstandard.

Jaký zájem o sadu očekáváte? Nebo máte už zájemce?
Pochopitelně náš porcelán nepatří mezi nejlevnější. Neprosazujeme se vyloženě cenou, ale je to kvalita, eventuálně užitná hodnota. Kupní síla v České republice pořád není taková jako v západní Evropě, nicméně první vlaštovky už jsou i u nás, kdy některá zařízení toto speciální nádobí už nakoupilo. Jinak ale máme velice dobré výsledky v západní Evropě - je to Rakousko, Švýcarsko a v severní Evropě je to ve Švédsku, kde jsme navázali velice zajímavou spolupráci s jedním velkoobchodem. Jde opravdu o tisíce kusů, které exportujeme.

Takže nelitujete?
Nelitujeme, je to velice dobrý směr a dá se říci, že jím půjdeme i dál. Vyvíjíme další výrobky právě do tohoto sortimentu.

Porcelánka G. Benedikt Karlovy Vary

  • Historie společnosti G. Benedikt se začala psát v roce 1882, kdy bratři Benediktové založili ve Dvorech továrnu na porcelán, která byla na počest svých zakladatelů pojmenována Gebrüder Benedikt.
  • První porcelánové výrobky pro hotely a restaurace se začaly vyrábět po roce 1958, kdy byly do výroby zaváděny nové tvary hotelového porcelánu Princip, Praha, Diana, Forta, Melodie a Kent, až se závod stal výhradním výrobcem porcelánu pro hotely a gastronomii.
  • V roce 1992 se závod stal v rámci privatizace součástí koncernu Keramik Holding AG Laufen jako Hotelový porcelán Karlovy Vary a.s. Během existence této společnosti proběhl ve světě ojedinělý projekt transferu výroby světově proslulých značek Langenthal a Lilien do porcelánky ve Dvorech.
  • Roku 2002 firmu zakoupila česká společnost Polyflex, která převzala historický název G. Benedikt a přinesla kapitál potřebný k jejímu dalšímu rozvoji.
  • Současná firma G. Benedikt Karlovy Vary s.r.o. vyrábí stále sortiment pod svými obchodními značkami Lilien Austria, Langenthal Swiss. A jsou stejně jako výrobky značky G. Benedikt zaměřeny na profesionální klientelu pro hotely a gastronomii.
  • Výrobky jsou distribuovány do celé Evropy, USA a dalších zemí celého světa.

Zdroj: www.hotelovy-porcelan.cz