Martin Havel, nový hejtman Karlovarského kraje.

Martin Havel, nový hejtman Karlovarského kraje. | foto: Václav Šlauf, MAFRA

Odmítám být loutkou, říká nový karlovarský hejtman Martin Havel

  • 0
Připravit Karlovarský kraj na nové dotační období a rozjet další Unií placené projekty. I s takovou vizí zasedl do hejtmanského křesla sociální demokrat Martin Havel. Původní profesí advokát se postavil do čela nové vlády složené ze čtyř stran a hnutí, která funguje necelé tři týdny. A podle hejtmana zatím velmi věcně.

Místo fialových stěn žluté. Tak se zatím proměnila kancelář hejtmana, kterou teď obývá Martin Havel. O tom, zda vzít novou funkci, přemýšlel relativně dlouho. Nakonec kývl, a musel tak opustit advokátní kancelář, do které nedávno nastoupil.

„Existovalo nebezpečí, že dojde k předčasným volbám, které by žádné straně ani voličům neudělaly radost a rozhodně by nebyly kraji ku prospěchu. Nejsem žádný Ghándí, ale kvůli těmto věcem jsem se rozhodl, že nominaci přijmu, a to i na rok a půl, což je hendikep,“ říká.

Martin Havel

Narodil se v roce 1966 v Karlových Varech.

Je místopředsedou Krajského výkonného výboru ČSSD v Karlovarském kraji.

Hejtmanem jej zastupitelé zvolili 9. března, ve funkci vystřídal stranického kolegu Josefa Novotného.

Do roku 2002 byl ředitelem Celního úřadu Karlovy Vary, poté působil dva roky jako tajemník karlovarského magistrátu.

V letech 2004 až 2008 pracoval coby ředitel pobočky Československé obchodní banky v Karlových Varech, poté byl do roku 2012 hejtmanovým prvním náměstkem.

Mezi lety 2012 až do své rezignace po pádu koalice s KSČM zastával post hejtmanova náměstka pro oblast investic.

Je advokátem, absolventem právnické fakulty, má titul JUDr.

Jeho koníčkem je jazzová hudba, sportovní střelba a sportovní rybaření. Je ženatý, má dceru a syna.

Nelitujete svého rozhodnutí?
Ne, nelituji.

Sociální demokracie předvedla rozpadem šest let trvající koalice s komunisty zajímavý kotrmelec. Nebojíte se, že vám to voliči příští rok spočítají?
Náš bývalý koaliční partner nechtěl přistoupit na kritéria koaliční smlouvy, která byla daná. Aniž bychom se teď vraceli k minulosti - dokázali jsme se domluvit s dalšími třemi subjekty, což považuji za plus. Takže se nebojím, že by nám to voliči spočítali. Myslím si, že většina spíš ocení schopnost, že jsme neutekli a pokusili se o to, aby kraj jel dál.

Koalice je ještě mladá, nicméně dost široká. Už jste narazili na nějaké třecí plochy?
K tomu dochází vždycky a všude, dokonce snad i když vládne jedna strana. Ale nic zásadního jsem nezaznamenal a myslím, si, že všechna jednání byla věcná. Nějaké zásadní třecí plochy, kvůli kterým by někdo odcházel a práskal dveřmi, se neobjevily.

Na vašem místě měl být podle původních představ sociální demokracie Jakub Pánik, který se stal vaším prvním náměstkem. Jste rád, že je to právě on?
Ať už si o panu Pánikovi myslí kdo chce co chce, je velmi výkonným manažerem. Dokáže rychle a efektivně jednat s různými subjekty, takže já toho nelituji, pro mě je to pomoc, mít jej jako prvního náměstka. Samozřejmě vím o nechuti některých stran a hnutí i o tom, že ho nepřijímaly jako kandidáta na hejtmana. Pro mě je to výkonný člověk, a to je pro mě důležité.

Někteří zastupitelé z řad vašich současných koaličních partnerů o něm dokonce prohlásili, že bude mít větší moc než vy.
Nebudu dělat, že jsem neslyšel prohlášení o tom, že pan Pánik tady bude vládnout a já budu jakousi loutkou. Samozřejmě to odmítám. Kdybych si myslel, že to tak je, asi těžko bych se k tomu propůjčil. Neměl jsem to zapotřebí.

Karlovarský kraj pořád čelí hrozbě pokut kvůli Evropou dotovaným projektům. Je to například oprava Becherovy vily, což je jedna ze zakázek, kvůli kterým bezvýsledně vyšetřovala pana Pánika protikorupční policie. Není zvláštní, že je teď vicehejtmanem?
Nevím přesně, jak to s vyšetřováním bylo, ale nikoli proto, že bych o něm nevěděl vůbec. Pokud správně tuším, pan Pánik se účastnil jednání komise pro otevírání obálek a v té době měl nějaké angažmá v jedné z přihlášených firem. Dotázal se právníka, jestli je na závadu být při otevírání obálek, a on mu řekl, že ne, neboť přímo nehodnotí nabídku, jen se otevírají obálky. A to je, myslím, ono gró, které mu v kauze vyčítali. Nicméně přesné podklady nemám. Myslím, že jsme schopni oddělit jeho minulou roli manažera stavební firmy a jeho roli dnešní. Konec konců se to ukázalo nedávno i na radě. Schvalovali jsme materiál, kde se soutěže zúčastnila společnost Strabag, v níž pan Pánik působil. Na začátku to oznámil a vzdal se hlasování. Pro mě je to průhledný způsob.

Nicméně neudělali jste trochu kozla zahradníkem, a to ve chvíli, kdy má pod sebou také oblast zdravotnictví, v níž kraj rozjel projekty dotované Unií, například centralizaci v karlovarské nemocnici?
Pan Pánik byl předtím předsedou dozorčí rady. Se zdravotnictvím měl společného to, že byl informován poměrně zevrubně o chodu krajské nemocnice. Rozhodně si nemyslím, že by byl ten pojem kozel zahradníkem přiléhavý. To vůbec ne.

Jsou sankce související s Evropou dotovanými projekty současným největším problémem kraje?
Aniž bych je zlehčoval, zdaleka si nemyslím, že je to největší problém Karlovarského kraje. Máme jiné problémy, závažnější. Na druhou stranu to problém je, a nejen našeho regionu, ale i ostatních. Teď jsem se zúčastnil jednání Rady Asociace krajů a vím, že i kolegové jinde s tím mají obdobné problémy. Když jsem se s materiálem seznamoval, došel jsem k závěru, že tady selhal státní mechanismus kontroly a regulace udělování dotací.

Nastává nové dotační období. Víte už, na kolik peněz by si v něm mohl kraj sáhnout?
Musím říct, že i přes několik setkání na ministerstvu pro místní rozvoj neznáme částku. Byl jsem na setkání vlády s hejtmany a paní ministryně Šlechtová tam říkala jednotlivosti a možnou dobu, kdy budeme moci poprvé o dotace požádat. Bude to asi červen letošního roku.

Máte připravené projekty?
Máme dvě stovky projektů. Nejsou až do fáze stavebního povolení, ani nemohou být, ale jsou připravené. Rád bych do prázdnin přišel s investičními prioritami, jež bych si vzal za své, a rád bych o nich přesvědčil své kolegy.

Po předchozích zkušenostech s pokutami, nebojíte se, že nastanou opět potíže, které budou muset řešit vaši nástupci?
Bojím je silné slovo. Budeme se tomu snažit předejít tím, že budeme daleko intenzivněji vyžadovat - a nebojím se použít slovo nutit kontrolní orgány, aby se nám vyjadřovaly k používání dotace. Určitému riziku se nevyhneme, ale budeme opatrnější.

Proč jste to neudělali dřív?
Je to tím, že když začnete něco dělat a myslíte si, že to děláte dobře. My si navíc myslíme, že jsme to nedělali špatně, proto se korekcím i bráníme.

Když říkáte, že sankce nejsou největším problémem kraje, co je to?
Určitě je to nízká průměrná mzda, která ovlivňuje životní úroveň a chuť žít tu u mladých lidí, rodin a tak dále. Je to i odchod vysokoškoláků a kvalifikovaných lidí za prací, protože prostě v Praze, Plzni a jiných městech seženou lépe honorovanou práci. Na druhou stranu jsem nedávno hovořil s ředitelem Witte Automotive v Nejdku, který si naopak stěžuje na nedostatek kvalifikovaných lidí. Proto se snažíme motivovat firmy inovačními vouchery (příspěvky firmám na inovace - pozn. redakce), studenty vybraných oborů stipendii a podporujeme propojení společností se středními školami. Samy si mohou vybírat profil absolventa, který je pro ně vhodný. Cílem je, aby školy neprodukovaly lidi bez práce a nechyběli kvalifikovaní odborníci v některých odvětvích.

O to už se ale kraj snaží řadu let a průměrná mzda je v regionu stále velmi nízká.
Na průměrnou mzdu má vliv to, že převažujícím oborem je lázeňství a v něm jsou nízké průměrné mzdy realitou. Nechci opomenout těžbu hnědého uhlí, ani porcelánový průmysl, ale ty u nás nejsou natolik masivní, aby ji dokázaly ovlivnit.