Zaniklá obec Krásná Lípa u bývalé trati do Waldsassenu. | foto: Martin Stolař, MAFRA

Železnici mezi Chebem a Waldsassenem přeťala v roce 1948 železná opona

  • 8
Poněkud neobvyklá cyklostezka míří z Chebu do německého Waldsassenu. Vede totiž po historické železniční trati, po níž přijel do Chebu úplně první vlak. A také připomíná zaniklou obec Krásná Lípa, která stejně jako původně mezinárodní vlakové spojení padla za oběť vztyčování železné opony.
Reklama

Dva roky trvaly stavební práce na historicky první železniční trati, která spojila město Cheb se světem. Přestože dokončení stavby komplikovaly finanční problémy, úplně první vlak, jenž přijel 15. října 1865 z Waldsassenu do Chebu, už vítala nádražní budova, která patřila k největším v Čechách.

Fotogalerie

Jenže osud trati byl neslavný. Přestože slapanská cesta jakoby zázrakem spojeneckému bombardování v závěru války unikla, nesloužila dlouho. Po roce 1948 vlakovou cestu přeťala železná opona a z původně mezinárodní trati, po které do roku 1914 jezdily dokonce rychlíky, se stala jen místní spojka s Chebem. V šedesátých letech tudy projel poslední vlak a trať zanikla. Postupně začala zarůstat a místy se změnila v cestu.

Zřejmě aby nikoho nenapadlo tuto trasu využít k opuštění republiky, byla část kolejí vytrhána. Podobně dopadly i vesnice v okolí. Zatímco ze Slapan, kde dokonce stávalo nádraží a celnice, se několik budov zachovalo, z dříve kvetoucí Krásné Lípy zbyl jen zchátralý hřbitov. Přitom ještě před druhou světovou válkou žilo ve Slapanech 250 a v Krásné Lípě 148 obyvatel.

Po válce však obce potkal podobný osud jako řadu dalších sídel v hraničním pásmu. Nejprve odsun lidí německé národnosti a po roce 1951, kdy se v sousedních Slapanech usadili pohraničníci, se Krásná Lípa, které místní říkali Schönlind, ocitla v zakázaném pásmu za drátěnými zátarasy. Do roku 1957 pak byla vesnice kompletně srovnána se zemí. Zmizela i z map.

Zbytky železnice vedoucí z Chebu až k prvnímu strážnímu domku, který leží u silnice mezi Hájemi a Podhradem, byly dlouhá léta využívány pouze k odstavování vysloužilých vagonů.

Reklama

Zlom přišel po sametové revoluci, kdy se bývalé zakázané pásmo otevřelo veřejnosti. Lidé znovu objevovali nejkratší pěší spojení do německého Waldsassenu. Následně padl návrh využít těleso bývalé tratě pro stavbu cyklostezky. Spojení Chebu a německého Waldsassenu cyklistickou a turistickou stezkou se stalo základní myšlenkou společného projektu Park Egrensis, který vznikl z přeshraniční spolupráce obou měst na konci devadesátých let.

Jenže to nebylo tak jednoduché. Rozhodnutí Ministerstva dopravy ČR o zrušení části celostátní dráhy Slapany státní hranice – Cheb se podařilo získat teprve v roce 2003. V témže roce byl zahájen proces o zřízení nového turistického přechodu.

Stavební povolení ke stavbě I. etapy cyklostezky bylo vydáno o dva roky později. Tím však problémy kolem cyklostezky nekončily. Ukázalo se, že původní ocelový most kdosi rozřezal a ukradl. Zbyly po něm jen kamenné pilíře. Podobný osud měl i jeden z dalších mostků.

Dnes už cyklostezka slouží. Slavnostní otevření první etapy se uskutečnilo 13. května 2006 a u té příležitosti lidé dostávali pamětní „jízdenky“ do Německa, které jim na hranicích kleštěmi označila průvodčí. Na několika místech bývalé tratě jsou rozmístěny různé artefakty připomínající železniční provoz.

„Z modernizované tratě Plzeň – Žatec jsme nechali přivézt dvě mechanická návěstidla, přímo na hranicích bylo instalováno pětimetrové kolejové pole, které leží z poloviny v Česku, z druhé poloviny v Bavorsku. Koleje pocházejí ze stanice Aš – město. Nechali jsme také obnovit kilometrovníky, které byly natřeny bílou barvou a označeny čísly,“ vypráví železniční historik Robert Koutný, který se na vzniku první části „železniční“ cyklostezky podílel.

Kolem trasy je také řada informačních tabulí, které odkazují nejen na památky v okolí, ale předkládají návštěvníkům celou historii cesty, která přivedla železniční dopravu poprvé do Chebu a prakticky tak spojila město se světem.

O pozůstatky obce Krásná Lípa se postaral Nadační fond Historický Cheb, který zajistil úpravy hřbitova, jediné připomínky dřívějšího osídlení. „Hřbitov leží těsně u cyklostezky, která je využívána nejen turisty z Čech, ale i Německa. Proto jsme jeho stav vnímali jako velkou ostudu.

Obnova hřbitova má i symbolickou rovinu. Ze zdevastovaného prostoru, jehož zkáza nastala kvůli blízkosti železné opony, se stalo důstojné pietní místo v srdci sjednocené Evropy,“ uvedl Michal Pospíšil, který stál za úpravami zbytků hřbitova.

Reklama
Sdílet článek Facebook Twitter Google Plus
Reklama

8 příspěvků v diskusi

Reklama