Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Skončila obnova trati svobody na české straně. Teď se čeká na Němce

  12:01aktualizováno  12:01
Dlouho připravovaná rekonstrukce trati z Aše do Selbu, která je známá také jako trať Vlaku svobody, na české straně skončila. Vlaky však na ni prozatím nevyjedou. Přestože čeští železničáři hlásí hotovo, čeká se na to, až podobné hlášení přijde i z německé strany.

Obnova nepoužívané železniční trati do Německa, uzavřené od dob železné opony. Pohled na německou stranu. | foto: Martin Stolař, MAFRA

„V průběhu několika měsíců byly na trati vyměněny koleje, konstrukční vrstvy a pražce, pracovalo se na opravách mostků. Z bezprostřední blízkosti kolejí zmizela náletová zeleň, opravy se dočkalo také nástupiště na hlavním nádraží v Aši,“ upřesnil ašský místostarosta Pavel Klepáček.

Práce pokračují rychle i na německém úseku, kde je ale objem stavebních úprav podstatně větší. „Stavbou navíc je zde například most přes obchvat u obce Erkersreuth, kterým byla trať před lety přerušena,“ řekl Klepáček.

Podle Marka Illiaše z tiskového oddělení společnosti Správa železniční dopravní cesty dosáhly celkové náklady na rekonstrukce české části trati téměř 77 milionů korun. Pokud vše půjde podle plánu, první vlaky by z Aše do Selbu měly vyjet s novým jízdním řádem, tedy v polovině prosince.

Jaké vozy budou po trati jezdit, ještě není jisté

Podle předpokladů zde bude jezdit osm párů přímých vlaků denně ve dvouhodinovém intervalu. K tomuto počtu je nutné připočítat ještě ranní a odpolední spoje ze zastávky Aš - město do Chebu. Přípoje z ašského hlavního nádraží na zastávku Aš – město budou zajišťovány motorovým vozem Českých drah.

V současné době probíhají jednání o budoucí spolupráci mezi společnostmi České dráhy a VogtlandbahnGmbH, která bude na základě veřejné soutěže zajišťovat dopravu od hranic do Hofu. Zatím však není jasné, jaké vozy na obnovenou mezinárodní trať vyjedou.

Příběh Vlaku svobody

Trať z Aše do Selbu je známá i díky Vlaku svobody. Tak je pojmenovaný vlak z Prahy do Aše, který 11. září 1951 rychle projel ostře střeženou česko-německou státní hranici a zůstal v americké zóně v Bavorsku. Sto deset českých cestujících se náhle ocitlo za železnou oponou, drtivá většina z nich neplánovaně. Čtyřiatřicet lidí se nakonec rozhodlo zůstat za hranicemi, zbytek se o dva dny později vrátil do své komunistické vlasti za ostnatým drátem.

Příběh Vlaku svobody, jak vlak číslo 3717 nazvali západní novináři, vzbudil pozornost celého svobodného světa. Železná opona byla proražena a studená válka měla rázem další hrdiny. Zatímco jedni se dostali na fotografie zahraničních časopisů, jejich příbuzní v Československu skončili potichu před soudem a později ve vězení.

„Vzhledem k tomu, že státní hranice leží zhruba v polovině trati mezi Chebem a Hofem, předpokládali jsme, že provoz bude zajišťován jedním vozidlem německého dopravce a jedním naším vozidlem PESA. Výkony by se tedy naturálně vyrovnávaly. Vozidlo PESA však zatím ještě nebylo na německém území schváleno, takže tato otázka je stále otevřená. Nicméně jsme se dohodli, že si budeme jedno vozidlo od německého dopravce půjčovat,“ uvedl ředitel Regionálního obchodního centra Českých drah v Karlových Varech Vladimír Omelka.

Železniční přeprava na této cestě byla zahájena v roce 1865. Po druhé světové válce sloužila sedmikilometrová trať Aš – Selb pouze pro nákladní dopravu. Výjimkou byl takzvaný Vlak svobody, který měl skončit v Aši.

V září 1951 však skupina železničářů využila toho, že koleje vedou až do tehdejšího západního Německa, a vlakem se 110 cestujícími prorazila železnou oponu. V zahraničí tehdy zůstalo 34 lidí, zbytek se vrátil zpět do vlasti.

Poslední nákladní vlak na tuto trať vyjel před dvaceti lety v roce 1995. Lidé na české straně se však plánů na opětovné zprovoznění trati nevzdali. Její obnovení vítají i obyvatelé města Selb, kteří svůj souhlas vyjádřili před lety v referendu.



Nejčtenější

Západ Čech obsadili v srpnu 68 i Němci. Tank a hlava rudoarmějce skončily v řece

Tank v řece Ohři se stal symbolem roku 1968 v Karlových Varech.

Ještě padesát let po událostech srpna 1968 starší Karlovaráci vzpomínají, jak se pod jedním z invazních tanků T-54...

Hejtmanka Karlovarského kraje se vdala, svatební šaty si navrhla sama

Hejtmanka Karlovarského kraje Jana Vildumetzová se provdala za svého...

Hejtmanka Karlovarského kraje Jana Vildumetzová se ve Stanovicích provdala za Jana Mračka. Dlouholetou známost krajské...



Muž vybodoval svého bratra, vydával se za něj při silničních kontrolách

Ilustrační snímek

Velké potíže způsobil svému bratrovi muž, který se za něj vydával při silničních kontrolách. Sám sice unikl trestu za...

Muž musel spoluvězňům sloužit a dávat jídlo. Když neposlechl, zbili ho

Vazební věznice Hradec Králové

Kriminalisté stíhají dva trestance z věznice v Kynšperku nad Ohří na Sokolovsku, kteří šikanovali další odsouzené....

Muži obviňovali sousedku, že jim krade elektřinu, pak napadli hlídku

Ilustrační foto

Do křížku s policií se dostali otec se synem na Chebsku, když napadli policejní hlídku, která přijela prošetřit jejich...

Další z rubriky

V karlovarské lékárně míchají konopné tablety, nejsou ale pro každého

Lékárna Karlovarské krajské nemocnice může zpracovávat léčebné konopí. Na...

Lékárna Karlovarské krajské nemocnice jako jediná ve Varech může od letošního roku zpracovávat léčebné konopí. Poté, co...

Kraj rozhodne o osudu uměleckoprůmyslové školy ještě letos

Budova Střední uměleckoprůmyslové školy Karlovy Vary je v havarijním stavu.

Do konce letošního roku by chtělo vedení kraje rozhodnout o tom, co dál s budovou uměleckoprůmyslové školy v Karlových...

Muž onanoval na nádraží, přestal až na výzvu policejní hlídky

Ilustrační snímek

Cestující na mariánskolázeňském nádraží pohoršoval muž, který se ukájel na veřejnosti. S onanováním přestal, teprve...

Advantage Consulting, s.r.o.
TECHNIK/MONTÉR VÝTAHŮ

Advantage Consulting, s.r.o.
Jihočeský kraj, Karlovarský kraj, Liberecký kraj, Královéhradecký kraj
nabízený plat: 28 000 - 40 000 Kč

Najdete na iDNES.cz