Obnova nepoužívané železniční trati do Německa, uzavřené od dob železné opony....

Obnova nepoužívané železniční trati do Německa, uzavřené od dob železné opony. Pohled na německou stranu. | foto: Martin Stolař, MAFRA

Skončila obnova trati svobody na české straně. Teď se čeká na Němce

  • 20
Dlouho připravovaná rekonstrukce trati z Aše do Selbu, která je známá také jako trať Vlaku svobody, na české straně skončila. Vlaky však na ni prozatím nevyjedou. Přestože čeští železničáři hlásí hotovo, čeká se na to, až podobné hlášení přijde i z německé strany.

„V průběhu několika měsíců byly na trati vyměněny koleje, konstrukční vrstvy a pražce, pracovalo se na opravách mostků. Z bezprostřední blízkosti kolejí zmizela náletová zeleň, opravy se dočkalo také nástupiště na hlavním nádraží v Aši,“ upřesnil ašský místostarosta Pavel Klepáček.

Práce pokračují rychle i na německém úseku, kde je ale objem stavebních úprav podstatně větší. „Stavbou navíc je zde například most přes obchvat u obce Erkersreuth, kterým byla trať před lety přerušena,“ řekl Klepáček.

Podle Marka Illiaše z tiskového oddělení společnosti Správa železniční dopravní cesty dosáhly celkové náklady na rekonstrukce české části trati téměř 77 milionů korun. Pokud vše půjde podle plánu, první vlaky by z Aše do Selbu měly vyjet s novým jízdním řádem, tedy v polovině prosince.

Jaké vozy budou po trati jezdit, ještě není jisté

Podle předpokladů zde bude jezdit osm párů přímých vlaků denně ve dvouhodinovém intervalu. K tomuto počtu je nutné připočítat ještě ranní a odpolední spoje ze zastávky Aš - město do Chebu. Přípoje z ašského hlavního nádraží na zastávku Aš – město budou zajišťovány motorovým vozem Českých drah.

V současné době probíhají jednání o budoucí spolupráci mezi společnostmi České dráhy a VogtlandbahnGmbH, která bude na základě veřejné soutěže zajišťovat dopravu od hranic do Hofu. Zatím však není jasné, jaké vozy na obnovenou mezinárodní trať vyjedou.

Příběh Vlaku svobody

Trať z Aše do Selbu je známá i díky Vlaku svobody. Tak je pojmenovaný vlak z Prahy do Aše, který 11. září 1951 rychle projel ostře střeženou česko-německou státní hranici a zůstal v americké zóně v Bavorsku. Sto deset českých cestujících se náhle ocitlo za železnou oponou, drtivá většina z nich neplánovaně. Čtyřiatřicet lidí se nakonec rozhodlo zůstat za hranicemi, zbytek se o dva dny později vrátil do své komunistické vlasti za ostnatým drátem.

Příběh Vlaku svobody, jak vlak číslo 3717 nazvali západní novináři, vzbudil pozornost celého svobodného světa. Železná opona byla proražena a studená válka měla rázem další hrdiny. Zatímco jedni se dostali na fotografie zahraničních časopisů, jejich příbuzní v Československu skončili potichu před soudem a později ve vězení.

„Vzhledem k tomu, že státní hranice leží zhruba v polovině trati mezi Chebem a Hofem, předpokládali jsme, že provoz bude zajišťován jedním vozidlem německého dopravce a jedním naším vozidlem PESA. Výkony by se tedy naturálně vyrovnávaly. Vozidlo PESA však zatím ještě nebylo na německém území schváleno, takže tato otázka je stále otevřená. Nicméně jsme se dohodli, že si budeme jedno vozidlo od německého dopravce půjčovat,“ uvedl ředitel Regionálního obchodního centra Českých drah v Karlových Varech Vladimír Omelka.

Železniční přeprava na této cestě byla zahájena v roce 1865. Po druhé světové válce sloužila sedmikilometrová trať Aš – Selb pouze pro nákladní dopravu. Výjimkou byl takzvaný Vlak svobody, který měl skončit v Aši.

V září 1951 však skupina železničářů využila toho, že koleje vedou až do tehdejšího západního Německa, a vlakem se 110 cestujícími prorazila železnou oponu. V zahraničí tehdy zůstalo 34 lidí, zbytek se vrátil zpět do vlasti.

Poslední nákladní vlak na tuto trať vyjel před dvaceti lety v roce 1995. Lidé na české straně se však plánů na opětovné zprovoznění trati nevzdali. Její obnovení vítají i obyvatelé města Selb, kteří svůj souhlas vyjádřili před lety v referendu.