Na slavkovské trati se pravidelný provoz zastavil už před třinácti lety. Od té doby zde jen zcela mimořádně sveze cestující historický vlak.

Na slavkovské trati se pravidelný provoz zastavil už před třinácti lety. Od té doby zde jen zcela mimořádně sveze cestující historický vlak. | foto: Martin Stolař, MAFRA

Slavkovská železnice je zavřená 13 let, teď má šanci, že znovu ožije

  • 3
Třináct let uzavřené slavkovské železnici svitla naděje, že by se na ni mohl vrátit provoz. V úterý o tom jednali odborníci, starostové, státní úředníci, dopravci i zástupci firem Legios a Sanaka. Ty by po trati vozily své výrobky - nové cisternové vozy a tisíce tun vytěženého písku.

Před pár dny ustoupilo ministerstvo dopravy tlaku měst a obcí a na šest měsíců přerušilo řízení o definitivním zrušení trati.

koliky by to stálo?

Rekonstrukce trati Loket - Horní Slavkov by podle tři roky starých odhadů vyšla na 150 milionů korun.

Kratší úsek ze Slavkova do Krásného Jezu asi na 60 milionů.

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) v úterý slíbila, že znovu přezkoumá, jestli by trať byla dostatečně využita. Do přezkumu zahrne nejen ekonomická kritéria, ale i šance na vznik nových pracovních míst, menší hluk a prašnost, nižší opotřebovanost silnic.

Podle Zdeňka Zouhara, šéfa odboru koncepce a strategie na SŽDC, je možné, že oprava slavkovské železnice se z beznadějné pozice dostane na seznam prioritních staveb, které se mají do roku 2025 uskutečnit.

Ministerstvo nyní seznam chystá, do půl roku by měl být připraven ke schválení ve vládě.

Firmy by dráhy využily, opravu ale platit nechtějí

Ukázalo se totiž, že firma Legios (výrobce železničních cisteren a lokomotiv) může začít ve svém závodě v Horním Slavkově vyrábět až tisíc nákladních vagonů ročně. A že by je tu mohla montovat rovnou na koleje, protože její montážní linka v Lounech je přetížená díky zakázkám na výrobu lokomotiv.

Nyní Legios dováží materiál do Horního Slavkova z Loun po silnici. A na nákladních autech odsud pak vagony po částech (cisterny, rámy, podvozky) zase veze do Loun k celkové montáži.

"Denně to jsou čtyři velké náklady. Ale kdybychom kompletovali vagony ve Slavkově a vozili je po železnici, můžeme ke zdejším našim asi 160 zaměstnancům přijmout dalších 90 lidí. A nemuseli bychom devastovat silnici," řekl ředitel Legiosu Radek Rybáček.

Podobně je na tom i Sanaka Industry. Ta by ráda za městem těžila písek. Čeká na schválení změny územního plánu, který to dovolí.

Starostka Horního Slavkova Jana Vildumetzová řekla, že územní plán na 99 procent zastupitelstvo ve prospěch firmy schválí.

Sanaka hodlá těžit a po silnici přes město odvážet až 36 tisíc tun písku ročně. "Kdybychom však mohli využít železnici, těžili bychom 100 tisíc tun. Existuje ale oprávněná obava, že při dopravě po silnici se zvýší prašnost a zhorší se životní prostředí," uvedl zástupce Sanaky Karel Slavíček.

Ani jedna z firem ale nemluví o tom, že by na obnovu trati přispěla. Další jednání o budoucnosti slavkovské železnice se má uskutečnit koncem dubna.