Firem s předváděcími akcemi, které oslovují zejména důchodce, je v ČR asi 500. (Ilustrační snímek)

Firem s předváděcími akcemi, které oslovují zejména důchodce, je v ČR asi 500. (Ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

V boji s nepoctivými prodejci lidem pomůže spotřebitelský ombudsman

  • 3
Seniorům, kteří se nechají zlákat k levnému zájezdu spojenému s obědem nebo večeří a nakonec skončí v sítích agresivních prodejců, nabízí nově pomoc chebský živnostenský úřad. V řadě dalších měst si mohou důchodci zdarma vyzvednout příručku, která odhaluje praktiky prodejců a ukazuje, jak se bránit.

Na chebské radnici začal nově fungovat takzvaný spotřebitelský ombudsman. Podle informací od Jiřího Jeřábka, který vede oddělení živnostenského úřadu, byl tento institut zaveden pro okamžité řešení palčivého problému s nepoctivým prodejem na předváděcích akcích.

Kde hledat pomoc

V Karlovarském kraji se oklamaní senioři mohou obrátit na Sdružení českých spotřebitelů, Pobřežní 1804/5, Cheb (tel. 354 433 413, e-mail: espro@email.cz) či Spotřebitel net Sokolov (tel. 222 516 521, 603 791 093, e-mail: spotřebitel@spotrebitel.net).

V řadě případů se při nich prodává zboží nebo nabízejí služby za použití nekalých obchodních praktik. Spotřebitelům je vnucováno zboží, které ve skutečnosti nepotřebují, mnohdy je navíc i značně předražené.

"Tato nová služba umožní oklamaným a zneužitým spotřebitelům efektivně, rychle a bezplatně se domoci svých spotřebitelských práv," sdělil Jiří Jeřábek.

Podvedený se může sám obrátit na některou ze spotřebitelských poraden nebo kontaktovat živnostenský úřad, kde s ním pracovníci vyplní vstupní formulář. Vždy je nutno přinést i všechny písemné doklady, které se týkají nákupu zboží na předváděcí akci.

"Jejich kopie záhy poputují spolu se zpracovaným vstupním formulářem k příslušné spotřebitelské organizaci k řešení. Rady budeme spotřebiteli poskytovat bezplatně, případně ho zastoupíme v dalším jednání," dodal šéf živnostenského úřadu.