Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: MAFRA

Kanci, srny i laně. Divoká zvěř často končí na silnici pod koly aut

  • 0
Cesta za potravou nezřídka končí pro lesní zvěř smrtí. Na toulkách krajinou totiž stáda často křižují frekventované silnice, kde zvěř končí pod koly aut. Jenom v lednu letošního roku řešili policisté v Karlovarském kraji tři desítky srážek vozidel se zvěří.

„Oproti stejnému období loňského roku je to nárůst o více než sto procent,“ konstatovala policejní mluvčí Kateřina Krejčí. V lednu 2014 totiž muži zákona evidovali 13 podobných případů.

Podle Václava Konopíka, jednatele společnosti Lesy Žlutice, je jedním z důvodů tohoto stavu přemnožení zvěře. „Už se to stává skoro neúnosným,“ posteskl si.

Problém vidí v tom, že jediným přirozeným predátorem je člověk. A ten podle jeho slov nemá vždy zájem regulovat stav zvěře. „Honitby jsou vesměs v soukromých rukou a nájemci za ně platí enormní částky. Mají tedy zájem na tom, aby v nich zvěř měli,“ vysvětluje si tento stav.

Sám má jako motorista se střety se zvěří bohaté zkušenosti. „Hlavně brzy ráno, nebo později večer se silnice zvěří až hemží,“ řekl. Jeho pár karambolů naštěstí vždy odnesly jen plechy. To ostatně potvrdila i policejní mluvčí Krejčí. „Při podobných nehodách nedochází většinou ke zranění lidí,“ uvedla.

Srážka se zvěří vyjde motoristy draho

Motoristé ovšem musejí počítat s nemalými částkami na opravu poničených karoserií. „Jenom v lednu činily hmotné škody necelých 900 tisíc korun,“ doplnila Krejčí.

Určit nejrizikovější úseky silnic není podle jejích slov snadné. Zvířata totiž křižují silnice, kdekoliv je napadne. Mapa, kterou zpracovala Technologická agentura České republiky, však jako nejnebezpečnější místa uvádí hlavní tahy na Prahu, Plzeň a Ústí nad Labem.

„Většina sražené zvěře je ze šestky,“ potvrdil Milan Křimský, hospodář Mysliveckého sdružení Sluka Andělská Hora.

Do konce loňského roku řešili myslivci hospodařící podél tahu na Prahu 14 případů sražené zvěře. „V devadesáti procentech to byla srnčí,“ upřesnil Křimský. Jako další rizikový označil úsek mezi letištěm Olšová Vrata a obcí Kolová. „Na okreskách se ale naštěstí nejezdí tak rychle,“ podotkl jednatel Lesů Žlutice Václav Konopík.

Navíc rizikové úseky lemují značky upozorňující na nebezpečí srážky se zvěří. Ty ale podle zkušeností řidičů moc platné nejsou. „Můžete jet třeba dvacítkou, ale když vám znenadání skočí srna přímo pod kola, nic moc s autem neuděláte. Mně se to naštěstí zatím nestalo, ale několik mých kolegů už tu pochybnou čest mělo,“ vylíčil pohled zpoza volantu Marcel, profesionální řidič kamionu.

Co dělat v okamžiku, kdy už motorista nějakou srnku srazí? Může ji naložit do kufru a doma si pak připravit zvěřinové hody? Tento postup policisté nedoporučují. Je totiž v rozporu se zákonem.

„V okamžiku, kdy řidič usmrtí zvíře, stává se tělo majetkem mysliveckého sdružení. Pokud by se někdo rozhodl sraženou zvěř z místa odvézt, mohlo by to být hodnocené jako krádež s až dvouletým trestem vězení, případně jako pytláctví. I v tomto případě je trest až dva roky,“ vysvětlila Kateřina Krejčí.

„Všechny případy, kdy řidiči srazili zvěř, jsme řešili prostřednictvím policie,“ doplnil hospodář mysliveckého sdružení z Andělské Hory Milan Křimský.