„Za první pololetí letošního roku se podle indexu na první příčce v bezpečnosti provozu mezi krajskými městy umístily Karlovy Vary,“ uvedla Ivana Buriánková, mluvčí Generali České pojišťovny.
Krajské město si oproti loňskému roku polepšilo, v roce 2020 totiž figurovalo na třetím místě.
Podle Lukáše Hutty, krajského koordinátora BESIP pro Karlovarský kraj, je toto prvenství potěšitelné. „Můžeme se domnívat, že je výsledkem mravenčí a mnohaleté práce všech zapojených subjektů, kterým záleží na bezpečnosti v dopravě,“ komentoval Hutta výsledky šetření.
Důvody vidí i v mnoha preventivních akcích a opatřeních, která se ve městě realizují. „Pochvala patří zejména Městu Karlovy Vary, Policii České republiky i městské policii. Ale také samozřejmě samotným řidičům,“ doplnil Hutta.
Při sestavování tabulky pojišťovna vychází mimo počtu nehod také z počtu obyvatel. V tomto ohledu jsou v Karlových Varech silnice příkladně bezpečné. „V prvním pololetí zde nikdo nezemřel, ani se nezranil,“ poukázala Buriánková.
Smrtelnou nehodu nezaznamenala pojišťovna ani v Liberci, který ale skončil kvůli dvěma těžce zraněným na druhém místě. Pomyslné stupně vítězů pak uzavírají Pardubice.
Obdobným způsobem hodnotí odborníci pojišťovny také provoz v okresních městech. I v tomto žebříčku si města v Karlovarském kraji polepšila. Sokolov byl v roce 2020 na 47. místě, za první pololetí letoška mu patří místo mezi jedenadvacítkou nejbezpečnějších okresních měst. Cheb se za sledované období letošního roku umístil na 48. místě, což je meziročně zlepšení o sedm pozic.
Za cedulí už je situace zcela opačná
Index bezpečnosti, který na základě dat nehodovosti každoročně zpracovává pojišťovna, monitoruje stav pouze v intravilánu dané obce. Tedy mezi cedulemi označujícími její začátek a konec. Sotva ovšem motorista mine označení konce Karlových Varů směrem na Prahu, dostává se do úplně jiného světa.
Pojišťovna Allianz ve svém projektu Automapa zařadila úsek ve směru na Prahu po golfové hřiště za devátý nejrizikovější v celé České republice. Po zkušenostech z posledních měsíců se dá usuzovat, že serpentiny nad Karlovými Vary v příštím vyhodnocení projektu dopadnou ještě hůř. Jen za srpen letošního roku zde totiž při vážných nehodách zahynulo pět lidí, z toho dvě děti.
Tato neutěšená statistika vedla správce komunikace, Ředitelství silnic a dálnic, k opatřením. Jedním z nich je nástřik povrchu komunikace speciální adhezivní vrstvou, která snižuje riziko smyku.
Ve spolupráci s Policií České republiky a karlovarským magistrátem se v nejbližší době chystá spuštění dalšího opatření, totiž úsekového měření. „V polovině října jsme umístili v úseku konstrukce, které ponesou veškerou technologii úsekového měření,“ uvedl Lukáš Hnízdil, ředitel karlovarského pracoviště ŘSD.
Po spuštění celého systému se podle odborníků na dopravu dá očekávat enormní nárůst prohřešků motoristů. Těch denně projede úsekem na 15 tisíc. Magistrát proto musí posílit tým přestupkářů. „Přijmeme a proškolíme pět nových sil,“ potvrdil radní pro dopravu Martin Dušek.