Stavba karlovarského horního nádraží.

Stavba karlovarského horního nádraží. | foto: Václav Šlauf, MAFRA

Tříměsíční tahanice končí, stavbě lávky na horním nádraží už nic nebrání

  • 2
Téměř čtvrtroční zpoždění nabrala stavba nové lávky pro pěší přes modernizovaný areál horního nádraží. Firma, která bude lávku vyrábět, převzala od města 5. června kompletní staveniště a začala s přípravnými pracemi.

„Část staveniště firma převzala už loni v prosinci, zbytek jsme měli předat 21. března,“ uvedl první náměstek karlovarského primátora Čestmír Bruštík. S převzetím zbylé části ovšem podle něj společnost váhala.

Důvodem těchto průtahů byly obavy zhotovitele, že se takříkajíc nevejde při stavbě lávky do výluk ve vlakové dopravě, které mají naplánované společnosti pracující na peronizaci horního nádraží. Výluka, respektive zajištění náhradní dopravy je přitom nákladnou záležitostí.

V době dopravní špičky se může cena hodiny, kdy nejezdí vlaky, vyšplhat až na sto tisíc korun. To ovšem nechtěla dodavatelská firma riskovat. A po městu požadovala finanční jistinu pro podobné případy.

Tyto peníze jsou ovšem podle Bruštíka součástí podepsané smlouvy. Podle ní má dodavatel postavit novou lávku pro pěší za 24,8 milionu korun bez DPH. Bezbariérová lávka přes kolejiště je jedním z příspěvků města k modernizaci karlovarského železničního uzlu. Podle dodatku ke smlouvě, který odsouhlasili radní města, se termín dokončení stavby posouvá na 5. červen příštího roku.

Dalším příspěvkem města ke zkrášlení nového nádraží je řešení přednádražního prostranství. Na něm cestující najdou stejně jako doposud zastávky autobusů navazující městské hromadné dopravy, stanoviště vozů taxi i parkoviště.

Podle původního plánu se před nádraží měla přestěhovat i část původního litinového zastřešení kolejiště. Tato idea ovšem padla, střecha se bude dál klenout nad kolejemi.

Horní nádraží po dokončení náročné rekonstrukce prokoukne. Nejenže je už dnes hotová nová výpravní budova, která však zatím neslouží na sto procent, ale přibude i podchod k nástupištím.

Peronizace je součástí druhé etapy rekonstrukce nádraží. Ta by podle Tomáše Drmoly, náměstka generálního ředitele Správy železniční dopravní cesty pro správu majetku, měla skončit až počátkem roku 2019.

Do té doby rovněž zmizí poslední připomínka provizorní nádražní budovy z roku 1946. Veškeré technologie se totiž přestěhují do nové výpravní budovy.