Vizualizace nové podoby Horního nádraží v Karlových Varech.

Vizualizace nové podoby Horního nádraží v Karlových Varech. | foto: České dráhy

Varské nádraží půjde k zemi, nahradí ho stavba připomínající kávové zrno

  • 4
Co nevidět začne v Karlových Varech výstavba nové odbavovací haly vlakového horního nádraží. Potrvá rok. Ostudně zchátralou budovu nahradí stavba ze skla a oceli. Celý projekt bude stát téměř sto milionů korun, investor počítá s využitím evropských peněz.

Šok zažil generální ředitel Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Pavel Surý po příjezdu na karlovarské horní nádraží. Skutečnost totiž předčila jeho nejčernější očekávání. Stav nádraží se ovšem začne v dohledné době měnit. Výstavbu nové odbavovací haly odstartuje demolice části té původní.

„Někdy na konci června či začátkem července půjde k zemi první část stávající budovy,“ potvrdil Pavel Paidar, náměstek ředitele pro techniku. Demolice se bude týkat té části budovy, která stojí nejblíže k současné lávce spojující nádraží se sídlištěm Růžový vrch. Na tomto místě začne vyrůstat nová odbavovací hala.

Karlovarské horní nádraží vzniklo v padesátých letech jako provizorium na místě původní stanice z roku 1898. Ta utrpěla při spojeneckém bombardování v roce 1945 značné škody.

Provizorium ale vydrželo v Karlových Varech dodnes. A větší část budovy bude cestujícím sloužit i po celou dobu výstavby nové. Přesunou se totiž do ní veškeré služby i technologie nádraží. Její demolice je naplánovaná až na úplný konec celého projektu. To by mělo být v únoru příštího roku.

Nová budova bude energeticky nenáročná

Projekt nové nádražní haly vznikl v ateliéru architekta Petra Franty. Dvoupodlažní budova svým tvarem připomíná kávové zrno. Má aerodynamický tvar, který je mimo jiné příhodný pro odvádění vody či sněhu. Plášť je řešený s důrazem na nízkou energetickou náročnost budovy.

Celý objekt je už od počátku koncipovaný jako bezbariérový. Jeho stavba bude stát přibližně 96 milionů korun. „Počítáme se sedmdesáti miliony z evropského operačního programu doprava,“ konstatoval generální ředitel SŽDC Pavel Surý.

Další peníze na modernizaci nádraží má připravené Státní fond dopravní infrastruktury. Pro letošní a příští rok je to celkem 35 milionů korun.

Výstavba nové budovy je pouze první částí modernizace. V té druhé se dostane na zbývající části železniční stanice. Bude zahrnovat rekonstrukci celého kolejiště včetně prvního a druhého nástupiště i vybudování nového podchodu, který spojí novou odbavovací budovu s jednotlivými nástupišti. Ta rovněž dostanou nové zastřešení.

Co bude s tím původním, litinovým, to zatím není jasné. Část se ho měla přestěhovat do přednádražních prostor. „Tato myšlenka už ale padla. A pokud vím, padla i ta, že by se část původního zastřešení nástupiště měla přestěhovat do železničního muzea,“ řekl Jiří Klsák, náměstek karlovarského primátora.

Město podle jeho slov investuje 20 milionů korun právě do zušlechtění prostoru před nádražím a do vybudování nové bezbariérové lávky na sídliště Růžový vrch. Tu současnou pak čeká demolice.

„Část původního litinového zastřešení nástupišť přestěhujeme vedle nové odbavovací budovy,“ nastínil další osud litinové střechy náměstek Pavel Paidar. Záleží ovšem také na tom, v jakém bude litinová konstrukce stavu.