Zavedení mýtného se obávají především lidé, kteří k západním sousedům cestují pravidelně. Ilustrační snímek

Zavedení mýtného se obávají především lidé, kteří k západním sousedům cestují pravidelně. Ilustrační snímek | foto: MF DNES

Chystané zpoplatnění německých cest děsí lidi. Dělejte něco, píší na úřad

  • 12
Desítky mailů a telefonátů od lidí, kteří mají strach z plánovaného zpoplatnění německých silnic, v těchto dnech vyřizuje krajský úřad Karlovarského kraje. Obyvatelé příhraničí, jenž pravidelně cestují k západním sousedům za prací, se obávají neúnosného zvýšení nákladů.

Návrh zpoplatnit cizincům všechny německé cesty předložilo začátkem července německé ministerstvo dopravy. Vyvolalo tím bouřlivé reakce nejen v sousedních státech, ale i doma.

Hejtmanství Karlovarského kraje už eviduje několik desítek stížností. „Někteří lidé volají, někteří píšou e-mailem, jiní třeba zastavují pana hejtmana na ulici. Jedná se o desítky lidí,“ řekla mluvčí karlovarského hejtmanství Jana Pavlíková.

Zpoplatnění silnic v Německu

Zahraniční řidiči osobních aut by měli od roku 2016 platit za využívání všech německých silnic. Roční známka by měla stát průměrně 88 eur, tedy kolem 2 400 korun. Konkrétní cena se má lišit podle stáří vozu a objemu motoru. Do německé státní kasy má opatření přinést 2,5 miliardy eur.

Zavedení mýtného by zkomplikovalo život především těm obyvatelům kraje, kteří do Německa jezdí pravidelně například kvůli práci.

Mezi ně patří i Vladimír Peltrám, který provozuje v příhraničí autodopravu. „Německo dělám hodně, postihne to mě i všechny ostatní,“ myslí si podnikatel z Plesné.

„Krach to nebude a na lopatky mě to nepoloží, ale nikdo ze zákazníků mi nepřidá ani halíř. Budu mít malé tržby a třeba to budu muset ubrat lidem. Bojím se toho už hodně dlouho, bude to hodně těžký. Naštěstí už jsem v důchodu,“ oddechl si.

Ani cesty za nákupy k západním sousedům už by nebyly tak výhodné.

„Zpoplatnění silnic v Německu by pro mě osobně znamenalo problém v dojíždění do práce, ale prodražilo by nám to i cestu za sportem a na nákupy, třeba do Hofu nebo do Bayreuthu,“ reagoval například Petr Vychodil z Aše.

V klidu je naopak jednatel jedné z chebských taxislužeb. „Vozíme německou klientelu do Česka a zase zpátky. Díky naší poloze by nás to ale neohrozilo, v okolí nejsou žádné německé taxislužby a tamní klientela by nás zřejmě dál využívala. Jen by se jim muselo rozumně vysvětlit, proč se zvedly ceny,“ sdělil jednatel chebské taxislužby, který si nepřál být jmenován.

Ministerstvo bude jednat s Němci na podzim

Podle vedení krajského úřadu by zpoplatnění silnic mohlo mít negativní dopad na další rozvoj kulturních a ekonomických vazeb mezi Karlovarským krajem a přilehlými německými regiony.

Hejtman Josef Novotný už se obrátil na ministerstvo dopravy, které opatření vyhlášená spolkovým ministrem dopravy a digitální infrastruktury Alexanderem Dobrindtem sleduje. S ním a bavorským ministrem vnitra má ministr dopravy Antonín Prachař jednat na podzim.

„Ministr mě ujistil, že ministerstvo nesouhlasí s formou zavedení časového zpoplatnění, které by jakýmkoli způsobem diskriminovalo zahraniční řidiče. Vnímá také možný negativní dopad zpoplatnění veškerých pozemních komunikací v Německu na příhraniční regionální spolupráci,“ uvedl hejtman Karlovarského kraje.

Bavorští obchodníci se bojí, že u nich Češi přestanou nakupovat a klesnou jim tržby (psali jsme o tom zde). Bavorský ministr vnitra už si také začal pohrávat s myšlenkou, že by lidé z pohraničí dostali výjimku a byli ze zákona o zpoplatnění silnic vyňati. (více zde).