Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Řidiči z Karlovarského kraje se stávají sběrateli trestných bodů

  • 6
Deset let od začátku fungování bodového systému v České republice nevyznívá pro řidiče z Karlovarského kraje optimisticky. V celorepublikových statistikách figurují motoristé ze západu Čech na nelichotivých místech.

Řidičské konto zatížené dvanácti trestnými body odstavilo v Karlovarském kraji od volantu už 1822 řidičů. V celkových počtech to sice zdaleka není nejvíc v České republice, s ohledem na počet řidičů se ovšem statistika úplně otočí.

Alespoň jeden bod má totiž na svém kontě celkem 16 611 motoristů, tedy dokonce nejméně v celé republice. Ale tento počet tvoří 8,98 procenta všech šoférů v kraji. A to je celorepublikově druhý nejhorší výsledek.

Řidiči a body

  • V Karlovarském kraji je 16 661 řidičů, kteří mají na svém kontě alespoň jeden bod.
  • Trestaných šoférů je v regionu 8,98 procenta, což je mírně nad celorepublikovým průměrem (8,05 procenta).
  • Takzvaných dvanáctibodových motoristů, tedy těch, kteří dosáhli maximálního počtu trestných bodů, je v regionu 1 822 (údaje k 31. prosinci 2015).

„Bodový systém určitě svůj význam má,“ uvedl Čestmír Wackenreuther, zástupce vedoucího dopravní policie Karlovarského kraje.

Systém podle jeho názoru nutí řidiče dodržovat daná pravidla a naopak odrazuje je od opakovaného páchání přestupků. Strašák v podobě roční pauzy od řízení totiž na mnohé motoristy funguje. A s novými „sazbami“ za závažné přestupky obzvláště.

I když motorista trestné body nasbírá, má šanci si tři ročně umazat absolvováním speciálních školení. Nejbližším místem, kde tuto možnost má, je polygon na mosteckém autodromu. Logicky nejčastěji jej využívají hříšníci ze severu Čech.

„Ale přibližně polovinu klientů tvoří řidiči z ostatních regionů, ten karlovarský nevyjímaje,“ konstatovala pracovnice mosteckého polygonu.

V loňské statistice počtu přestupků a trestných činů přitom úředníci ministerstva dopravy označili řidiče z Karlovarského kraje za gentlemany silnic. Podobných prohřešků totiž spáchali 12 888, tedy nejméně z celé republiky.

Důvod, proč si loni šoféři v kraji vysloužili toto označení, je podle Václava Brože, pracovníka BESIP pro Karlovarský kraj, možné vysledovat hlavně v tom, že je kraj nejmenší v celé republice a žije v něm nejméně lidí, tedy i řidičů.

„Ti jsou ale na druhou stranu šikovnější,“ pochválil je Brož. První měsíc a půl letošního roku ovšem o jejich šikovnosti příliš nesvědčí.

„V porovnání s loňskem výrazně stoupl počet dopravních nehod, k 11. únoru jich bylo o sedmdesát více než za stejné období roku 2015,“ potvrdila nepříjemný trend policejní mluvčí Kateřina Böhmová.

Za prvních 42 dnů letošního roku evidovali dopravní policisté celkem 281 nehod, což značí meziroční nárůst o 34 procent. Společně s nehodami pak stoupl i počet lehce a těžce zraněných lidí.

Negativní statistiku počátku roku chtějí dopravní policisté zlomit zvýšenou prací na rizikových úsecích.

Hlavní zbraní proti neukázněným motorizovaným účastníkům silničního provozu budou radary. Jak přenosné, tak ty zabudované ve služebních vozech.

„Tento krok považujeme spíše za preventivní, protože cílem je snížení počtu nehod a jejich následků,“ doplnila mluvčí krajských policistů.