Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Lázně nedostanou peníze na trolejbusy, protože mají moc čistý vzduch

  8:45aktualizováno  8:45
Přibližně sto milionů korun potřebují Mariánské Lázně na modernizaci vozů stávající ekologické dopravy ve městě. S žádostí o dotaci na obnovu vozového parku u ministerstva pro místní rozvoj tamní dopravce neuspěl. Důvod je bizarní. V lázeňském městě je příliš čisté prostředí.

Dopravní terminál pro autobusy a trolejbusy v Mariánských Lázních. | foto: Martin Stolař, MAFRA

Trolejbusy, které brázdí mariánskolázeňské ulice pod pavučinou z drátů, nepatří k nejnovějším. Do čtyř let skončí většině z nich životnost.

„Zatím to není takové, že bychom se kvůli tomu museli věšet. Životnost a provozuschopnost těch trolejbusů trvá do roku 2022, takže není to o tom, že bychom teď hned nebo do měsíce něco museli odstavit. Ale samozřejmě to chce na tom začít co nejdřív pracovat,“ uvedl starosta města Martin Kalina s tím, že postupná obnova už fakticky začala.

„Nyní dosluhují dva autobusy, které jezdí ty vzdálenější linky, kam by ani trolejbus z kapacitních důvodů zajíždět nemohl. My nyní za ty dva vyřazené kupujeme dva nové. Cena ve výběrovém řízení byla tuším 4,5 milionu korun za jeden a do města přijedou v polovině roku,“ řekl Kalina.

Podle jeho slov nyní jednatelé společnosti Městská doprava Mariánské Lázně, jejímž je město většinovým vlastníkem, hledají variantu, jak v této oblasti postupovat dál. Radnice však stále ještě počítá s možností, že se nakonec dotaci na obnovu vozového parku přece jen podaří získat.

Je to čekání na zlaté prase, říká starosta

„Ono je to takové čekání na zlaté prase. Nejlepší by samozřejmě bylo, kdyby ministerstvo dotační titul vypsalo znovu a zmizel by z něj ten nesmyslný požadavek, že na něj mohou dosáhnout firmy z oblastí, kde je zhoršené životní prostředí. My tedy nemůžeme jezdit dál trolejbusy, protože tady máme moc zdravý vzduch,“ pokrčil rameny starosta a dodal, že tato podmínka připravila Mariánskolázeňské v hodnocení o 25 bodů, které kdyby dostali, měli by dotaci v kapse.

„Průměrné stáří autobusů, které provozujeme, je 17,5 roku, trolejbusů pak 12 let,“ potvrdil jednatel společnosti městská doprava Mariánské Lázně Vladimír Nedvěd s tím, že u vozů starších deseti let roste spotřeba a náklady na opravy. Vozy jsou také výrazně méně spolehlivé a nabízejí nižší komfort.

Podle jeho slov se cena parciálního trolejbusu, tedy trolejbusu s baterií, ale i elektrobusu pohybuje mezi 12 a 13 miliony korun. „Pro zajištění dopravy ve stávajícím rozsahu potřebujeme 12 vozidel. Podobně je dožilá i infrastruktura, tedy trakční vedení a měnírna. Odhad na rekonstrukci je 80 milionů,“ přiblížil Nedvěd.

Další možností je nakoupit místo trolejbusů levnější autobusy. Jenže stávající zastupitelé odhlasovali, že budou podporovat ekologickou dopravu. Změna však může nastat po komunálních volbách.

V Mariánských Lázních má přitom elektrická doprava mnohaletou tradici. Už v roce 1902 jezdily ve městě tramvaje, v 50. letech minulého století je nahradily trolejbusy.

„Neumím si představit, že bychom v Mariánských Lázních chtěli udělat nějakou neelektrickou pomlku. Pokud už nebudou na vozy evropské dotace, předpokládáme, že by mohly být vyhlášeny programy národní. Městská hromadná doprava se v České republice bez podpory neobejde,“ dodal Nedvěd.

Volby 2018

Volby do obecních zastupitelstev a do Senátu PČR se konají 5. a 6. října. V pátek se volí od 14 do 22 hodin a v sobotu od 8 do 14 hodin.

Komunální volby

Kompletní seznamy kandidátů do zastupitelstev jednotlivých obcí dle okresů pro Karlovarský kraj:

Volby do senátu

V Karlovarském kraji letos probíhají volby do Senátu PČR v obvodu 2 - Sokolov. Kandidují: Miroslav Balatka, Jiří Korbel, Petr Nimrichter, Renata Oulehlová, Jan Picka, Stanislav Pochman, Jan Teplík, Eva Valjentová a Josef Zickler.



Nejčtenější

Odsun, JZD a 90. léta dovedly statek ke zkáze. Zachránili ho Dvořákovi

Statek v Salajně v Karlovarském kraji, který pochází z roku 1802, sloužil jako...

Statek v Salajně v Karlovarském kraji, který pochází z roku 1802, sloužil jako zemědělská usedlost k...

K porodu otec nechtěl, nakonec u něj byl. V autě a na autobusové zastávce

Veronika Říhová a její syn Maximilián Justich, který se narodil v autě cestou...

Na autobusové zastávce u Jesenice rodila třicetiletá Veronika Říhová z Plané. Se svým třetím dítětem totiž nestihla...



KVÍZ: Rozkrájím se pro váš hlas, voliči! Poznáte kandidáty podle hesla?

Ilustrační snímek

Přes dvě stě kandidátek a kandidátů chce obsadit pouhých 27 křesel v českém Senátu. Dalo by se očekávat, že při...

Naučit děti číst a psát je rok od roku těžší, říká ředitelka školy

Miloslava Hartmannová, ředitelka Základní školy speciální a praktické v Chebu,...

Už sedm desítek let působí v sousedství kostela sv. Mikuláše tak trochu jiná škola. Její název se v průběhu let měnil,...

Vyšší plat donutí i vzdělané lidi natáhnout montérky a zmizet za hranice

Ilustrační snímek

Především vyšší mzda, na kterou dosáhnou zaměstnanci v sousední zemi, a blízkost hranic. Ale také zadluženost Čechů a...

Další z rubriky

Na trati u Dalovic, kde se na jaře sesunul svah, je opět omezený provoz

Po opravě byl 6. srpna 2018 obnoven provoz osobních vlaků na trati mezi...

Krokem musí od úterý jezdit vlaky na trati mezi Karlovými Vary a Ústím nad Labem v úseku mezi stanicemi Hájek a...

Vary žalují ministerstvo. Vadí jim, že nemohou mluvit do zplyňování kalů

Ve Vřesové na Sokolovsku se likvidují ropné kaly z Ostravska.

Karlovy Vary podaly správní žalobu na ministerstvo životního prostředí. Udělaly to kvůli zplyňování více než 90 tisíc...

Osud zavál fotografa z Beskyd do Krušných hor, zachycuje jejich půvab

Amatérský fotograf Vít Skotnica vyráží na kole do Krušných hor, kde zachycuje...

Fotí zajímavé snímky Krušných hor, na kole sjíždí ty nejhorší terény a mezitím objevuje zaniklé objekty nebo se vrací...

Najdete na iDNES.cz