U Hroznětína začíná růst obchvat za stovky milionů. Součástí díla bude i šestipilotová mostní estakáda, jejíž základy už jsou na loukách patrné. | foto: Martin Stolař, MAFRA

U Hroznětína roste obchvat za stovky milionů, má příznivce i odpůrce

  • 0
V Karlovarském kraji začala jedna z největších silničních staveb letošního roku - obchvat Hroznětína za více než 435 milionů korun. Oproti původním plánům má devítiměsíční zpoždění. Její osud visel na odblokování Regionálního operačního programu Severozápad a schválení projektu.

Letos v dubnu přišla zpráva, že dotace vyšla a ke krušnohorskému městečku najely těžké stroje.

"Na tuto stavbu jsme dlouho čekali. Měli jsme na ni mít jednadvacet měsíců, nyní je to sedmnáct a půl měsíce. Kvůli času to bude náročné, ale věřím, že to zvládneme," řekl Zdeněk Novák, ředitel západočeské oblasti společnosti Eurovia CS, která je jednou z dodavatelských firem.

Obchvat Hroznětína

Náklady projektu jsou 435,2 milionu korun, přičemž evropská dotace činí 370 milionů Kč (85 %), příspěvek Karlovarského kraje je 65,3 milionu Kč .
Zakázku vyhrálo sdružení firem Eurovia CS a Algon. Stavební práce skončí 30.9. 2015, celý projekt bude hotov 30.11. 2015 Součástí stavby bude přeložka silnice II/221 a dalších silnic kolem Hroznětína, projekt dále počítá s mimoúrovňovým křížením železniční trati z Karlových Varů do Merklína, okružní křižovatkou u "Rafandy" a šestipolovým mostem.
Uzavírky silnic kvůli stavbě nehrozí, úplná výluka však bude na železniční trati z Karlových Varů do Merklína.

Kraj si od stavby slibuje, že odvede tranzitní dopravu z centra Hroznětína. Ve směru od Ostrova odkloní řidiče před Bystřicí a vyvede je na silnici směřující na Odeř. Kromě přeložky silnice vznikne u Hroznětína 140 metrů dlouhý most a kruhová křižovatka u "Rafandy".

"S přípravou obchvatu jsme měli hodně práce. Naštěstí majitelé pozemků byli velmi vstřícní," řekl Zdeněk Pavlas, ředitel krajské správy a údržby silnic. Dílo je to podle něj největší v historii této příspěvkové organizace.

Podle hejtmana Josefa Novotného má obchvat ještě jeden význam. "Osobně si myslím, že je potřebný nejen pro občany Hroznětína, ale zkvalitní také cestu řidičům mezi Potůčky a Ostrovem, případně dál do Německa," uvedl s tím, že každá stavba má své příznivce a odpůrce.

Jedním z kritiků je autorizovaný inženýr pro dopravní stavby Ota Řezanka, který pro MF DNES zpracoval posouzení této investice. Když shrnul všechna pro a proti, nedospěl zrovna k radostnému výsledku.

Dílo podle něj sice částečně odkloní dopravu z Hroznětína, ale na druhou stranu trasu Ostrov - Potůčky o jeden kilometr prodlouží, což znamená vyšší spotřebu pohonných hmot a nenávratnost celé investice.

Část dopravy se přesune na kratší trasu přes Otovice. Dalšími negativy je nárůst hluku v tříkilometrovém koridoru za městem, nebo přetnutí cyklotrasy Velký Rybník - Hroznětín.

Dopravní řešení podle něj není zrovna logické, je třeba zajet daleko za Hroznětín a poté se vracet zpět.

"Přitom by stačila jednoduchá změna, a to v místě křížení obou hlavních směrů udělat namísto mimoúrovňového přemostění křižovatku. Celá stavba by se tak zjednodušila, zpřehlednila i zlevnila a jízda by byla o šest set metrů kratší. Pokud má stavba regionu prospět, měl by se její projekt změnit," uvedl v analýze.