Čtvrt kilometru dlouhá lávka byla nejkratší spojnicí pro pěší a cyklisty mezi...

Čtvrt kilometru dlouhá lávka byla nejkratší spojnicí pro pěší a cyklisty mezi městem a čtvrtěmi Háje a Švédský Vrch. | foto: Martin Stolař, MAFRA

Zavřená lávka prodloužila Chebským cestu do města, musí obíhat nádraží

  • 0
Lávka pro pěší spojující přes chebské nádraží město s lokalitou Švédský Vrch je mimo provoz. Důvodem je havarijní stav konstrukce. Pro přibližně tři stovky obyvatel odlehlé čtvrti Švédský Vrch se tak dosud tři sta metrů dlouhá cesta do města několikanásobně prodlouží.

Koleje totiž mohou překonat až ve Vrázově ulici. Cestu musí absolvovat po běžné komunikaci Na Návrší, kde zčásti chybí chodníky, nebo neudržovanou stezkou z panelů podél kolejí. Ta však vede náletovými křovinami mimo obydlenou zónu, kolem řady garáží a zahrádkářské kolonie.

„To je jasné, že jsou lidé naštvaní, když teď musí celé nádraží obíhat,“ potvrdil Karel Vokáč, který na Švédském Vrchu žije.

„Do města se teď pěšky dostanou buď po silnici, na které ale chybí chodníky, nebo úvozem podél kolejí. Tam se ale lidi bojí chodit. Jsou tam nějaké prázdné garáže a starý bunkr, zdržují se tam různé existence. Nakonec je nutné přejít frekventovanou Vrázovu ulici, protože chodník je na druhé straně. Docela mě mrzí, že nám nikdo dopředu nedal vědět, že bude lávka zavřená ani jak dlouho budou opravy trvat,“ doplnil Vokáč.

Podle mluvčí chebské radnice Simony Liptákové byl důvodem uzavření havarijní stav konstrukce lávky. „Při mimořádné prohlídce se zjistilo, že do komorového nosníku zatéká voda, která nemá kam odtékat, a tak se zde hromadí. To lávku významně zatěžuje,“ vysvětlila mluvčí Liptáková.

S ohledem na bezpečnost proto město rozhodlo lávku až do odvolání uzavřít. „V těchto dnech dojde k odčerpání vody z nosníku. Bude však nutné dál sledovat možný průsak a hromadění vody v komoře.“

Závadu bylo nutné řešit okamžitě jako havárii už proto, že takřka tři sta metrů dlouhá kovová lávka vede nad trolejemi vlakového nádraží, které jsou pod proudem. V případě, že by nahromaděná voda začala některým z míst konstrukce prosakovat, mohlo by dojít k tragédii.

„Prohlídku mostu provedli odborní pracovníci, kteří v těchto dnech sepisují podrobnou zprávu. Jakmile budeme mít k dispozici výsledky znaleckého zkoumání, budeme se zabývat tím, jak a zda vůbec bude možné lávku opravit,“ sdělil chebský starosta Petr Navrátil.

O tom, že lávka je v havarijním stavu, se ví už dlouho. „Několikrát se o tom mluvilo, na úřadu leží dokonce asi deset let stará dokumentace, podle níž by tehdy rekonstrukce lávky přišla na více než 100 milionů korun,“ konstatoval Navrátil a dodal, že oprava lávky nebude jednoduchá.

Konstrukce se skládá přibližně ze sedmi segmentů, kterými byla postupně prodlužována. „Lávka nesloužila jen obyvatelům Švédského Vrchu. Byla i vítaným cílem turistů a milovníků železnice, kteří odtud měli nádraží jako na dlani. Využívali ji i lidé, kteří ve firmách na Švédském Vrchu pracují.“

Podle slov starosty bezpečná cesta na Švédský Vrch existuje. Je to původní cesta z roku 1945. Město nyní zjišťuje, v jakém stavu stezka podél kolejí je. „Není to pěkná cesta, přiznávám. Ale je tu veřejné osvětlení, které je možné posílit, vykácí se náletová zeleň, a až napadne sníh, bude se zde dělat pravidelná zimní údržba. Navíc na Švédský Vrch pravidelně zajíždějí autobusy městské hromadné dopravy,“ dodal starosta.

Stezka pro pěší nad chebským nádražím zůstane uzavřena i v průběhu Národního dne železnice, který se v Chebu uskuteční v sobotu 24. září.