Writer Phoe patří k legendám pražské graffiti scény. S prvními tagy začínal na

Writer Phoe patří k legendám pražské graffiti scény. S prvními tagy začínal na školní lavici. | foto: Martin Stolař, MAFRA

Mistři se spreji se předvedli v Chebu, vyzdobili graffiti další stěny

  • 2
Špičky českého street artu se počtvrté vydaly do Chebu, který má od neděle za sebou další ročník festivalu Graffiti boom. Organizátoři z chebské galerie výtvarného umění dávají writerům jednu z mála příležitostí vytvořit graffiti tam, kam skutečně patří - na velkých a jinak nudných plochách.

"Čtvrtý ročník festivalu je výjimečný už tím, že se jej podařilo udržet," říká Jiří Gordon, kurátor GAVU. Nacházet každý rok ve městě s historickým jádrem volné plochy pro velkoformátové malby je totiž stále těžší. Naštěstí na některých tamních základních školách je ještě místa dost.

"Jedna plocha se nachází na 1. základní škole na Skalce a další dvě poměrně reprezentativní místa jsem nyní objevil na základní škole Zlatý vrch. Dva roky díky nim festival ještě přežije. Pak uvidíme," říká kurátor.

Právě základní škola na Zlatém vrchu dostala díky čtvrtému ročníku Graffiti boom novou vizáž. Jednu z jejich zdí teď zdobí dílo předního českého vizuálního umělce Zdeňka Řandy neboli Pasty Onera, který patří ke střední generaci odchované graffiti a street artem protkaným odkazy na pop art. Na velkoformátové malbě pracoval čtyři dny, a to v těch největších vedrech, kdy se rtuť teploměru šplhala hodně nad tropických třicet stupňů ve stínu.

"Je to velice ceněný writer. Jeho monumentální realizace s nápisem "Měli bychom se někam ztratit" má motiv dvou bosých nohou, které jsou obuty do okřídlených sandálů. Pasta Oner si v ní pohrál s reklamní typologií šedesátých let, která odkazuje na warholovský pop art," popisuje Jiří Gordon.

Writerská hvězda vystavuje v chebské galerii

Stejně jako loni má i letos největší hvězda festivalu svou výstavu v GAVU. Pasta Oner vystavuje v malé galerii průřez svých prací za poslední tři roky pod názvem Recall. Návštěvníci si mohou prohlédnout jeho akrylové malby na plátno, domalované sítotisky, práce těžící z pop artu nebo díla prolévaná hliníkem, o kterém street artoví umělci mluví jako o chromu.

V expozici nechybí ani svítící objekty odkazující na víru různých sociálních skupin nebo práce zaměřené na rozdíl mezi většinovou společností a subkulturou graffiti.

K chebské galerii nemají vztah pouze writeři, kteří přijíždějí na Graffiti boom. Architekt a designér Miroslav Vavřina, který navrhl například galerijní kavárnu či expozici gotického umění, patří k průkopníkům českého writerství.

Čtvrtý ročník chebského Graffiti boomu zanechal památku kromě fasády základní školy na Zlatém vrchu také na zdi v Dragounské ulici a na spodním parkovišti obchodního centra Dragoun. O víkendu se tam konal Graffiti jam, na který do Chebu přijeli writeři z Čech i Slovenska. Během čtyř let festivalu už street artoví umělci stihli vyzdobit řadu městských stěn. Podle Jiřího Gordona se ještě nestalo, že by jejich díla poškodili vandalové.

"Je to vlastně taková zvláštní prevence. Pokud writeři vidí, že jde o kvalitní dílo, mají k němu respekt," říká kurátor.