Vedení karlovarského dopravního podniku odhaduje, že 70 procent z chycených černých pasažérů jsou mladí lidé.

Vedení karlovarského dopravního podniku odhaduje, že 70 procent z chycených černých pasažérů jsou mladí lidé. | foto: Václav Šlauf, MAFRA

Načerno jezdí v Karlových Varech tisíce lidí, důchodce nevyjímaje

  • 1
Přes tři tisíce černých pasažérů chytí každoročně revizoři na 21 linkách městské hromadné dopravy v Karlových Varech. Většina lidí, kteří cestují bez jízdenky, bývají podle odhadů dopravce ve věku od 6 do 25 let. Senioři k výjimkám nepatří.

Slušně oblečená seniorka v těchto dnech pádila přes celý autobus s lístkem v ruce ke strojku na označení jízdenky. Uslyšela totiž hlášení o přepravní kontrole. Pozdě! Od revizorky se černá pasažérka dozvěděla, že s jízdenkou se musí nastupovat jenom předními dveřmi.

"Naše společnost nedisponuje s osobními údaji takzvaných černých pasažérů, takže nemůže zcela přesně určit, kolik z toho je například studentů, lidí v produktivním věku či seniorů. Podle našich odhadů je 70 procent všech záchytů u kategorie cestujících od 6 do 25 let," řekl ředitel Dopravního podniku Karlovy Vary Pavel Bohánek.

Černí pasažéři ubývají jen pomalu

Seniorka, která pokutu dobrovolně zaplatila, byla jedním z tisíců cestujících v roce, kterým nevyšla sázka na nepoctivost. Jak vyplývá ze statistiky pražské společnosti ČSAD Ingsped Praha, která karlovarskému dopravnímu podniku komplexně zajišťovala problematiku pasažérů bez jízdenky, v roce 2011 se jednalo o 3 646 takzvaných záchytů. O rok později jich bylo 3 843 a loni 3 156.

Podle statistiky společnosti Autobusy Karlovy Vary, která provozuje městskou hromadnou dopravu v Sokolově a Chebu, tam loni zastihlo cestující celkem 1 234 kontrol. Revizoři při nich zjistili 95 závad. Podobná čísla obsahuje v průměru statistika za předchozí dva roky. Třicetinásobný nepoměr vůči Karlovým Varům je způsobený hustotou linek. Své sehrávají i jiné faktory.

"U nás se nastupuje na rozdíl od Karlových Varů jen předními dveřmi, takže první kontrolu si dělá řidič," řekl ředitel společnosti Autobusy Karlovy Vary Zdeněk Suchan. Sokolov má podle něj také i jiná specifika. Některým pasažérům se nechce platit, ale ví, že jízdenku mít musí. A když už si ji u řidiče v automatu koupí, aby nebyli podezřelí, pak třeba cestují za poloviční jízdné.

Podobný elektronický odbavovací systém, který dlouhá léta funguje v Sokolově, budou mít příští rok i v Mariánských Lázních. Jednatel tamního dopravního podniku Jiří Klusoň si od změny mimo jiné slibuje, že černí pasažéři budou mít o něco těžší život. "Inteligentní elektronický systém neumožní padělat papírové kupony. Držitelé čipové karty ocení větší komfort."