Rychlík R 441 Excelsior v pátek naposledy vyjel z chebského nádraží směr...

Rychlík R 441 Excelsior v pátek naposledy vyjel z chebského nádraží směr Košice. Kvůli změně jízdních řádů po více než dvaceti letech končí. Na snímku se strojvedoucí Teodor Dvořák připravuje na cestu. | foto: Václav Šlauf, MAFRA

Vlak Excelsior naposledy vyjel z Chebu do Košic, střídá ho Pendolino

  • 1
Noční rychlík Excelsior v pátek vyjel na svou poslední cestu z Chebu do 993 kilometrů vzdálených Košic. Od neděle totiž platí na železnici nový jízdní řád. Cestující z chebského nádraží nově dopraví na východ Slovenska pendolino.

Rychlík Excelsior vyrazil na svou poslední cestu do Košic šestnáct minut po páteční 18. hodině. Do cíle dorazil v sobotu před desátou hodinou dopolední. Nostalgicky na něj zavzpomínal jeden ze strojvůdců.

„S Excelsiorem jsem jel z Chebu mnohokrát. Naše trasa byla dlouhá podle toho, kudy rychlík jel. Jako strojvůdci jsme se střídali vždy v Karlových Varech nebo v Plzni. Úsek do Plzně měřil 106 a do Varů 56 kilometrů,“ zavzpomínal bývalý strojvůdce Stanislav Fletter.

V těchto úsecích jezdil tak často, že si jejich délku pamatuje ještě deset let po odchodu do důchodu.

„Rychlík Excelsior byl pro nás strojvůdce šichta jako každá jiná. Dovedli jsme jej do Karlových Varů, a tam předali kolegovi, který jel dál do Ústí. Do Chebu jsme se pak vraceli s jiným vlakem,“ dodal.

Jen je mu tradičního rychlíku líto. „Z jízdního řádu těch slavných jmen stále ubývá. Teď skončil Excelsior, mezinárodní rychlíky už přes Cheb léta nejezdí. Škoda,“ povzdechl si.

Od neděle platí na železnici nový jízdní řád. V něm už pro Excelsior, nebo jak se také mezi cestujícími říkalo Exík či Excel, nebylo místo. Cestující o tento typ vlaku, na kterém České dráhy nasazovaly zastaralé soupravy, nejevili zájem. Na jiných spojích se ale situace mění.

Moderní klimatizované vozy

Na trať z Chebu přes Plzeň do Prahy nyní dráhy nasadí nové rychlíkové soupravy.

„Rychlíky s modernizovanými vozy mají označení Rx. Jedná se o klimatizované vozy dosud zařazované do mezinárodní sítě expresů. Disponují elektrickými zásuvkami pro napájení notebooků nebo tabletů. V soupravě musí být nejméně 80 procent těchto vagonů,“ uvedla mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová.

Změní se také jízdní řád Pendolin, které nyní Chebsko spojují se zbytkem republiky. Ranní spoj bude vyjíždět už v 6:44 hodin z Chebu a nově bude stavět i ve stanici Lázně Kynžvart.

Mezi Chebem a Plzní budou jezdit nově také čtyři páry spěšných vlaků. Na trase z Chebu do Prahy přes Ústí nad Labem nasadí České dráhy na vlastní riziko do provozu ve všedních dnech spěšný vlak, který od Chomutova pojede jako rychlík R 603. Z Chebu vyrazí ve 4 hodiny a do Prahy dorazí v 8:25 hodin.

Na regionálních tratích v kraji budou většinu spojů zajišťovat soupravy Regioshark.