Panenka František a jeho autorka Anna Vystydová. | foto: Martin Stolař, MAFRA

Nejoblíbenější panenky jsou k vidění v Chebu. Nechybí slavný František

  • 0
Když sháněli organizátoři výstavy plastových hraček v chebském Retromuzeu exponáty, neměli jednoduchou práci. Objížděli bazary, procházeli bleší trhy, prohlíželi internet. Sáhli také do vlastních šuplíků. Příkladem je kurátorka výstavy Daniela Kramerová, která muzeu zapůjčila své hračky.

„Dvě panenky jsou mé osobní hračky, jedna patří mému muži. Jsou to kousky, které mi přirostly k srdci, které mám ráda a nikomu je nedám. Půjčím, ale nedám,“ směje se Daniela Kramerová. I vlastním dětem je podle svých slov půjčovala s důrazným upomenutím, aby si s nimi hrály jen s největší opatrností.

Část exponátů zapůjčila autorka hraček, chebská výtvarnice Anna Vystydová, která společně s Libuší Nyklovou, jejíž harmonikové a nafukovací hračky jsou známé po celém světě, vytvářela v 60. letech minulého století řady výrobků pro Gumotex Břeclav.

„Přestože Anna Vystydová pracovala pro Gumotex poměrně krátce, je zvláštní, že dokázala vytvořit takové unikáty, jakým je třeba panenka František. Vyráběly se v desetitisícových sériích,“ pokračuje Kramerová, které panenka vnukla i název celé výstavy.

„Objevila jsem fotografii Janičky, jež kdysi poslala do televize svoji podobenku s panenkou František. Dole bylo napsáno: Tohle je moje neoblíbenější panenka. Tak jsme i nazvali celou výstavu,“ doplňuje. Jméno František dala panence sama autorka.

Povedenou panenku Líbu komise neschválila

„Zpočátku jsem jí tak říkala pracovně, protože mám v rodině hodně Františků. Pak už jsme jí tak začali říkali všichni,“ vzpomíná Anna Vystydová, která chtěla udělat trochu jinou panenku, než jaké se do té doby vyráběly.

„Tehdejší panenky měly spíš dámské proporce a byly z několika druhů materiálu. Vlásky z umělých vláken nebo skleněné oči. Já jsem navrhla, aby František vypadal jako děťátko. Byl celý z PVC. To bylo výhodné, holčičky ho mohly i koupat. Měl silnější nožky ohebné v kyčlích. Stejně jako nožky bylo možné ohýbat i ručky v ramenou a hýbat mu hlavou,“ popisuje hračku autorka.

Kromě několika panenek se v prostorách Retromuzea představují i plastová zvířátka Anny Vystydové. Navíc se návštěvníci mohou seznámit i s hračkami, které Vystydová sice navrhla, komise je však pro výrobu neschválila.

„Je to ohromná škoda. Třeba právě panenka Líba je podle mého velmi povedená. Nese jméno Libuše Nyklové, spolužačky a pozdější kolegyně Anny Vystydové. Na rozdíl od ní není autorka panenky, která koncem minulého století nechyběla v takřka žádném dívčím pokojíčku, tolik známá. O tom, že Anna Vystydová žije v Chebu, ví dnes bohužel jen málokdo,“ dodává Daniela Kramerová.