„Náš Jirka končí ve škole v pátek. Ale jeho kamarád Jindra z vedlejšího vchodu až v úterý. Přišlo mi to zvláštní. Několikrát jsem to ověřovala, dokonce jsem i volala do školy,“ uvedla Jiřina Kučerová, která uvítala, že ve škole funguje družina i jídelna.
Ředitelé mohou ze zákona vyhlásit v průběhu školního roku až pět dnů ředitelského volna. „Někteří toho využili a ukončili školní rok už v pátek. Mají však povinnost o tom informovat rodiče,“ uvedla mluvčí Karlovarského kraje Jana Pavlíková.
Školy volno využívají k tomu, aby zahájily práce a rekonstrukce, které mají na období letních prázdnin naplánované, nebo ke školení a zvyšování kvalifikace učitelů.
Žáci budou mít volno, učitelé ale do práce půjdou
„Přestože dětem už začnou prázdniny, učitelé do práce půjdou,“ potvrdil ředitel 3. základní školy v Chebu Pavel Černý.
„Mají na tuto dobu naplánovaný dvoudenní seminář na téma etická výchova. Naše škola získala od ministerstva školství dotaci v rámci rozvojového programu Podpora implementace etické výuky do vzdělávání. Kromě toho začneme s přípravou přestavby šaten. Namísto dosavadních klecí budou mít žáci druhého stupně nově k dispozici skříňky,“ řekl ředitel.
V souvislosti s mimořádnými dny volna se školy snaží vyjít vstříc zaměstnaným rodičům. „Pro žáky, jejichž rodiče o to projevili zájem, bude k dispozici školní družina a školní jídelna,“ doplnil Černý.
Některým rodičům, zvlášť starších dětí, ale může takový krok školy způsobit problém. Musejí vyřešit, kdo se o děti postará, když budou v práci. Třeba i kvůli tomu, že prázdninové aktivity a tábory začínají až v období řádných prázdnin, což potvrdil například ředitel Domu dětí a mládeže Sova Cheb Miloslav Šverdík.
Konec školy bývá obdobím nervů a stresů
Konec školního roku je pro některé děti a jejich rodiče obdobím zvýšeného stresu a nervů. Psychologové doporučují řešit případné špatné známky na vysvědčení s chladnou hlavou.
„Nejlepší je zachovat klid. Doporučuji několikrát se zhluboka nadechnout a vydechnout. Teprve pak je na místě se ptát, co s tím budeme dělat, zda je reálné se látku o prázdninách doučit nebo zda bude lepší domluvit individuální doučování v průběhu školního roku,“ vysvětlila ředitelka Pedagogicko-psychologické poradny v Karlových Varech Jolana Mižikarová.
„Špatná známka by neměla být blesk z čistého nebe. Je třeba, aby se rodiče ptali sami sebe, zda nepřehlédli nějaké indicie, které je mohly v předstihu varovat.“
Podle psycholožky by měly být známky především výzvou pokusit se něco změnit a přistoupit k učení v novém školním roce jinak.
„Známky mohou odrážet změny v rodině. Pokud by rodiče nevěděli, proč dítě náhle přestalo pracovat, mohou se přijít poradit. Možná se nám společně podaří příčinu školního neúspěchu odhalit,“ dodala Mižikarová.
V letošním školním roce je v 9. třídách základních škol v kraji 2012 žáků. Ti by měli školy opustit. Je ale možné, že někteří z nich si devátou třídu zopakují. „To budou jednotlivé případy,“ odhaduje mluvčí kraje Jana Pavlíková.
„Školní lavice opustí také přibližně stovka dalších žáků, kteří navštěvují základní školy praktické a speciální.“