Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Pavel Kutek

Z Aše do Selbu opět pojedou vlaky, Bavorsko má zájem o obnovení tratě

  • 8
Železniční trať z Aše na státní hranici s Německem se po dlouhých letech možná dočká obnovení. Bavorská železniční společnost chce obsluhovat úsek mezi Selbem a Aší, na jeho zprovoznění přispěje dotací z Evropské unie.

Železniční trať z Aše na státní hranice je zavřená od 50. let minulého století. Snahy o její obnovení se objevují v posledních letech celkem pravidelně, ale zatím vždy narazily na nezájem z německé strany. V tomto případě se tedy jedná o zajímavý obrat.

Zemský rada okresu Vogtlandkreis Tassilo Lenk potvrdil, že je bavorská železniční společnost připravena obsluhovat úsek mezi Selbem a Aší v hodinovém taktu.

„Z dopisu zemského rady také vyplývá, že chtějí zprovoznění infrastruktury podpořit dotací z Evropské unie ve výši 50 procent,“ uvedl náměstek hejtmana Karlovarského kraje Petr Navrátil.

Na českém území měří trať pouhé dva kilometry. Největší komplikací bude část železnice těsně před Selbem, kde chybí asi osmdesát metrů kolejí, které musely ustoupit nedávno vybudovanému obchvatu.

„Zprovoznění železnice finančně podpoří i město Selb. Podmínkou bylo, že města a regiony přispějí alespoň desetinou z celkových nákladů,“ řekl ašský místostarosta Pavel Klepáček.

Lidé v Selbu ale podle něho začali sepisovat petici proti obnovení trati. „Zřejmě se jedná o lidi, kteří u trati bydlí a nechtějí přijít o svůj klid,“ domnívá se Klepáček.

Zástupci zemského okresu Vogtlandkreis už se přesto se svojí žádostí obrátili na české ministerstvo dopravy.

To chtělo v Karlovarském kraji zrušit také železnici z Lokte do Krásného Jezu, ale i tady narazilo na odpor. (více čtěte zde)

PŘÍBĚH VLAKU SVOBODY

Trať z Aše do Selbu je známá i díky „Vlaku sbobody“. Tak je pojmenovaný vlak z Prahy do Aše, který 11. září 1951 rychle projel ostře střeženou česko-německou státní hranici a zůstal v americké zóně v Bavorsku. Sto deset českých cestujících se náhle ocitlo za železnou oponou, drtivá většina z nich neplánovaně. Čtyřiatřicet lidí se nakonec rozhodlo zůstat za hranicemi, zbytek se o dva dny později vrátil do své komunistické vlasti za ostnatým drátem.
Příběh „Vlaku svobody“, jak vlak číslo 3717 nazvali západní novináři, vzbudil pozornost celého svobodného světa. Železná opona byla proražena a studená válka měla rázem další hrdiny. Zatímco jedni se dostali na fotografie zahraničních časopisů, jejich příbuzní v Československu skončili potichu před soudem a později ve vězení. (více čtěte zde)

Aš - Selb

,