Nová budova karlovarského horního nádraží má stát už v únoru příštího roku.

Nová budova karlovarského horního nádraží má stát už v únoru příštího roku. | foto: iDNES.cz, iDNES.cz

Demolice může začít. Ostudné horní nádraží v Karlových Varech se změní

  • 0
Stavba nové výpravní budovy na karlovarském horním nádraží se dostala do mírného skluzu. Jedním z důvodů je fakt, že Správa železniční dopravní cesty pozdržela na žádost města hlučné práce až po skončení filmového festivalu.

Začíná demolice sedmdesát let staré provizorní budovy karlovarského horního nádraží. Na jejím místě postupně vyroste moderní odbavovací hala. Potvrdil to Jakub Ptačinský, mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), která je investorem stavby.

„Provizorní technická budova je už napěchovaná technologiemi z té části nádraží, která je určená k demolici,“ konstatoval Jakub Ptačinský. Starý dům je bez oken, dělníci demontovali veškeré rozvody.

 „Dělaly se také sondy pro základy nové budovy. Protože v okamžiku, kdy půjde k zemi první část současného nádraží, začne výstavba nového,“ doplnil mluvčí SŽDC.

Do mírného skluzu se stavba nové odbavovací haly dostala i kvůli tomu, že investor slíbil městu, že hlučné bourací práce nechá až po filmovém festivalu.

 „V mezičase jsme stěhovali technologie a připravovali budovu na zbourání,“ podotkl Jakub Ptačinský. Zrod nové nádražní budovy by podle jeho slov měl být velmi rychlým procesem, který začne v září. „Stavba je totiž montovaná,“ vysvětlil mluvčí SŽDC.

První etapa demolice stávající nádražní budovy, která je městu spíše pro ostudu, se týká části nejblíže k lávce na sídliště Růžový Vrch. Tady také začne stavba nového objektu. Do února, kdy má být hotový, bude cestujícím sloužit původní budova.

Karlovarské horní nádraží utrpělo na sklonku druhé světové války velké škody při bombardování. V dubnu 1945 se do hledáčku bombometčíků spojeneckých letadel dostalo hned dvakrát. Už o rok později ovšem začala fungovat provizorní nádražní budova, která cestujícím slouží dodnes.

Novou podobu vdechl karlovarskému železničnímu uzlu architekt Petr Franta. Výstavba budovy, která svým tvarem připomíná kávové zrno, přijde přibližně na 96 milionů korun.

„Počítáme, že na realizaci projektu získáme 70 milionů z evropského dotačního programu doprava,“ uvedl Pavel Surý, ředitel Správy železniční dopravní cesty. Další peníze na modernizaci má připravené Státní fond dopravní infrastruktury. Pro letošní a příští rok je to celkem 35 milionů korun.

Výstavba nové budovy je pouze první částí modernizace. V té druhé se dostane na zbývající části železniční stanice. Bude zahrnovat rekonstrukci celého kolejiště včetně prvního a druhého nástupiště i vybudování nového podchodu, který spojí novou odbavovací budovu s jednotlivými nástupišti. Ta rovněž dostanou nové zastřešení. 

„Část původního zastřešení přestěhujeme vedle nové odbavovací budovy,“ nastínil další osud litinové střechy náměstek SŽDC Pavel Paidar. Záleží ovšem také na tom, v jakém bude litinová konstrukce stavu.

Do projektu obnovy horního nádraží se zapojí i město. To zainvestuje úpravu prostor před samotným areálem a také novou bezbariérovou lávku, která ho spojí se sídlištěm Růžový Vrch.

„Obě akce budou stát 20 milionů korun,“ uvedl náměstek karlovarského primátora Jiří Klsák.