Sokolovem denně projede asi dvacet tisíc aut. První ze tří plánovaných částí vyjde na 153 milionů korun. Stavbu platí ministerstvo financí z takzvaných 15 ekomiliard určených na zahlazování následků dolování.
Výběrové řízení vyhrálo sdružení dvou teplických firem VHS a IBL CZ. Původně se čekalo, že akce bude nejméně o sto milionů korun dražší.
Obchvat začíná za gymnáziem v Chebské ulici. Pak povede přes zalesněnou výsypku, překročí řeku, jižní lom a napojí se mimoúrovňovou křižovatkou na silnici mezi Sokolovem a Citicemi (vedle stanice technické kontroly). Konec akce je naplánován na září 2014.
Už tato první etapa odlehčí dopravě v centru Sokolova. Téměř současně se začne v létě stavět další část - obchvat sousedního městyse Svatava a napojení na už hotový severní obchvat Sokolova v ulici Kraslická, stroje tady mají pracovat od srpna 2012 do dubna 2014.
"Doprava v Sokolově bude vlastně vyřešena. Západní obchvat ji odvede z tepny, která nyní prochází středem staré části města kolem radnice a kolem 2. základní školy. Centru se vyhnou řidiči, kteří budou najíždět od Chebu i od Karlových Varů k jezeru Medard, kde očekáváme nápor návštěvníků budoucí rekreační zóny," zmínil místostarosta Karel Jakobec.
Jedinou vadou na kráse je, že zatím státu chybí peníze na poslední etapu - na propojení obou částí obchvatu. Řidiči mířící na Kraslice tak budou muset dál využívat smyčku ulic kolem továrny Wieland.
Této třetí části navíc stále stojí v cestě rodinný dům. S jeho majitelem Petrem Trojanem se úřady nedohodly na odkoupení domu a snaží se o vyvlastnění.
Radnice v Sokolově už vloni rozhodla o vyvlastnění, ale krajský úřad pak rozhodnutí zrušil a kvůli dopracování znaleckého posudku vrátil do Sokolova k novému řízení. "Posudek je dopracován a jednání bylo nařízeno," řekla mluvčí radnice Dagmar Mašková.