Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Koronakrize nás připravila o miliony, říká šéf regionálního dopravce

  8:44
Několik posledních let se pohybujeme v rozjitřeném prostředí veřejných autobusových soutěží, kdy se zcela mění dosavadní podmínky, upozorňuje v rozhovoru Zdeněk Suchan, ředitel společnosti Autobusy Karlovy Vary. Rozhodování o budoucnosti veřejné dopravy podle něj převzali za odborníky politici a právníci.

Zdeněk Suchan, ředitel společnosti Autobusy Karlovy Vary. | foto: Václav Šlauf, MAFRA

V období zavedení přísných opatření proti šíření nákazy koronavirem se v zemi život zastavil. A to doslova. Složitá situace dopadala na firmy podnikající ve službách, gastronomii, cestovním ruchu a kultuře, ušetřeny nebyly ani průmyslové podniky. S problémy se potýkali také dopravci.

Mohl byste toto období zhodnotit?
Uplynulé měsíce byly pro nás určitě nejtěžší za mnoho předchozích let. Zejména z pohledu nepřehledných a chaotických pokynů. Jednotlivá nařízení vlády i objednatelů dopravy, tedy krajů a měst, přicházela téměř ze dne na den a vyžadovala velké fyzické a zejména psychické vypětí všech pracovníků. Složité bylo i zajišťování nutných ochranných prostředků pro zaměstnance. Opět se ale ukázalo, že máme dobrý tým lidí. Chtěl bych všem poděkovat, především našim řidičům. Ti byli - a po celou dobu jsou - v první linii. S mimořádnou situací se vyrovnali obdivuhodně. Troufnu si říci, že celá veřejná doprava díky nepřerušené přepravě cestujících, ale i nákladní doprava, která zajišťovala zásobování zbožím, patřily a patří ke klíčovým odvětvím v rámci celé republiky.

Jak konkrétně vás koronakrize postihla?
Velmi významně. Výrazně ubylo cestujících v autobusech, v určitém období března a dubna se jezdilo zcela zdarma bez výběru tržeb. Uzavřením škol nám také ubyla velmi důležitá skupina cestujících, tedy děti, žáci a studenti, což trvá dosud. Podle předpokladů snad začnou jezdit od září. Dále přestali využívat veřejnou dopravu i senioři, jejichž počet v autobusech díky využívání 75% slevy na jízdném předtím stále narůstal. V současné době jsme zhruba na 60% předpokládaných výnosů a do konce roku zcela určitě naplnění plánu nedosáhneme.

Co to pro firmu znamená?
Že autobusovým dopravcům v kraji schází tržby z jízdného a kompenzace za slevy z jízdného dětí, žáků, studentů a seniorů ve výši desítek milionů korun. To je nyní pro nás nejdůležitější úkol k řešení. Máme propočteno, že stávající výše kompenzace bude vyčerpána nejpozději v průběhu měsíce října. Jednáme tedy s Karlovarským krajem jako objednatelem dopravy, zároveň i s ministerstvem dopravy jako poskytovatelem kompenzací za slevy z jízdného. Zatím je snad dohodnuto, že budou dopravcům dofinancovány chybějící prostředky za období nouzového stavu a hledá se právní rámec, jak a z čeho poskytnout ostatní chybějící prostředky do konce roku. Problém už zřejmě vyřešilo Ministerstvo dopravy vůči svým železničním dopravcům, u kterých si veřejnou dopravu objednávají. Takže by mělo být možné tento princip využít i pro autobusové dopravce v našem kraji. Dopravci jsou připraveni jako krajní řešení vymáhat náhradu škody soudní cestou.

Museli jste v souvislosti s koronakrizí udělat nějaká opatření? Propouštěli jste?
Vzhledem k tomu, že máme jednotlivé činnosti diverzifikované a vzájemně se doplňují, nemuseli jsme propouštět. Provoz autobusových linek byl po celou dobu zajištěn, došlo pouze k mírnému omezení spojů. V zájezdové dopravě jsme ale zaznamenali totální propad poptávky. Všechny zájezdy byly v zásadě ze dne na den zrušeny, propad tržeb činil okamžitě téměř dva miliony korun. Tato situace nadále pokračuje. Zároveň jsme ale mohli zájezdové řidiče využít v oblasti Chebska, kde jsme měli dlouhodobě jejich nedostatek. Část zaměstnanců využila možnost čerpat řádnou dovolenou.

Obrátili jste se s žádostí o pomoc na stát?
Využili jsme v jednotlivých případech takzvaný kurzarbeit u některých kategorií pracovníků v době, kdy se jezdilo v autobusech zdarma a například služeb pokladních a informátorek nebylo potřeba. Tito zaměstnanci tedy byli doma za sto procent mzdy. V okamžiku, kdy se rozhodlo, že se bude znovu za přísných opatření vybírat v autobusech jízdné, bylo možné tyto služby zajistit obratem.

Jak tuto pomoc hodnotíte?
Pomoc státu formou kurzarbeitu je zřejmě jedna z nejúčinnějších. Otázkou je, jak dlouho bude toto opatření platit. Myslím, že by mělo smysl, aby kurzarbeit platil za předem stanovených podmínek trvale. Ostatní formy pomoci státu jsou podle mého názoru méně účinné a například odkladem různých plateb se řešení problému pouze oddaluje. Postupem doby je zřejmé, že stát příliš podpořit postižené organizace a jednotlivce nehodlá. My navíc spadáme do kategorie velkých podniků, a řadu forem pomoci tudíž nemůžeme ani využít.

Uvítali byste jinou formu podpory?
Pro silniční dopravce by byla účinná zejména pomoc formou přímé dotace na vozidlo, snížení daňové zátěže, zrušení nebo snížení silniční daně a spotřební daně na pohonné hmoty, snížení výše DPH u zájezdové dopravy z 21% na 10%, čili sjednotit ji s výší u pravidelné autobusové dopravy. Ztráty silničních dopravců v období krize jsou výrazné, a proto bychom v rámci schválených prostředků v Plánu obnovy EU přivítali podporu na pořízení nízkoemisních a bezemisních vozidel, podpoření výstavby infrastruktury alternativních paliv (plničky, nabíječky), podporu digitalizace, vzdělávání a tréninku pracovníků dopravních firem. Prostě bychom chtěli využít tyto prostředky pro budoucnost.

Co je teď podle vás důležité?
Nejdůležitější je nepodléhat strachu, který je stále politiky i médii šířen. Používat selský rozum a žít normální život. Myslím, že tato doba společnost poučila a jsme dobře připraveni na to, co přijde.

Jak vidíte budoucnost v osobní dopravě?
Toto téma sleduji velmi pečlivě ať již z pozice ředitele dopravní společnosti, nebo z pozice 1. viceprezidenta Sdružení automobilových dopravců ČESMAD BOHEMIA. Několik posledních let se pohybujeme v rozjitřeném prostředí veřejných autobusových soutěží, kdy se zcela mění dosavadní podmínky a rozhodování o budoucnosti veřejné dopravy převzali za odborníky politici a právníci. Každý kraj jde svojí individuální cestou, vypisují se veřejné soutěže s nejasnými podmínkami, které většinou končí na ÚOHS. Některé kraje jdou cestou takzvaných vnitřních provozovatelů, jejichž provoz je výrazně dražší než u vysoutěžených soukromých dopravců. Dopravci jsou tlačeni nevýhodnými smlouvami do role ovládané osoby, vládní nařízení každoročně taxativně navyšuje mzdy - aniž by na ně byly poskytnuty prostředky. Je toho mnoho, co ovlivňuje současnou nervózní náladu ve veřejné dopravě.

Je z toho nějaká cesta ven?
Domnívám se, že je nutné zřídit národního koordinátora veřejné dopravy, který by měl odpovídající pravomoci a nastavil by základní jednotné standardy dopravy pro celou republiku, samozřejmě s určitými místními specifiky pro jednotlivé regiony. A také zajistil propojení jednotlivých krajů a regionů mezi sebou. Osobně ale vidím budoucnost veřejné dopravy pozitivně. V současné době se zpracovává Koncepce veřejné dopravy 2020 – 2025 s výhledem do roku 2030 a již nyní vím, že je předložena spousta dobrých zásad, které mohou současnou veřejnou dopravu stabilizovat a zároveň posunout dále. Ze zákona se jedná o veřejnou službu, a ta by měla být co nejlépe zajištěna, přičemž na konci by měl být spokojený zákazník – cestující.

Karlovarský kraj nyní získal dotaci na pořízení nízkoemisních vozidel. Jak to podle vás ovlivní dopravu v kraji?
Investiční dotace z evropských fondů je určena na nákup 152 nízkoemisních plynových autobusů. Je to netradiční krok objednavatele dopravy, první svého druhu v České republice. Nyní budeme se zvýšeným zájmem čekat, jaké konkrétní autobusy kraj ve veřejné zakázce vysoutěží a jakým způsobem je poskytne stávajícím dopravcům k zajištění veřejné služby. Stejně důležité jako nové autobusy je podle mne ale také rozšíření dopravní obslužnosti regionu tak, aby občané a návštěvníci kraje mohli více využívat veřejnou autobusovou dopravu i ve večerních hodinách a o víkendech. Dále je nutné zavést skutečný integrovaný dopravní systém se zajímavým tarifem pro uživatele a tím podpořit veřejnou dopravu na úkor individuální. Určitě je důležité začít jednat o propojení přeshraniční autobusové závazkové dopravy jak do Bavorska, tak i Saska a také se dobře připravit na dobu po zápisu lázeňského trojúhelníku do seznamu světového dědictví UNESCO, kdy bude veřejná doprava ještě důležitější.

Autobusy Karlovy Vary

  • Společnost Autobusy Karlovy Vary, a.s. vznikla 1.7.2001 oddělením tehdejší divize Sever od společnosti ČSAD Plzeň, a.s. Historicky tak navazuje na národní podnik ČSAD, který vznikl v roce 1949.
  • Společnost má celkem 365 kmenových zaměstnanců a 65 pracovníků na dohody, provozuje celkem 230 autobusů ve všech systémech autobusové dopravy.
  • V současné době je společnost organizačně tvořena Správou společnosti se sídlem v Karlových Varech a Divizemi Cheb, Mariánské Lázně, Sokolov, Vejprtsko, Kadaň, Žatec, Chomutovsko, Mostecká pánev a Šluknovsko.
  • Společnost zajišťuje zejména veřejnou linkovou dopravu v závazku veřejné služby v Karlovarském a Ústeckém kraji. Důležitými činnostmi je také zajišťování provozu městských doprav ve městech Cheb, Aš, Klášterec nad Ohří, Louny, Litoměřice, Lovosice a Varnsdorf. Zajišťuje také cyklodopravu v rámci systému CykloEGRENSIS, lodní dopravu malým plavidlem na řece Ohři pod hradem Loket a provoz výletního autovláčku v Mariánských Lázních.
  • V rámci společnosti také funguje cestovní agentura. Vedlejšími aktivitami společnosti jsou servis autobusů, reklamní činnost, pronájmy nebytových a venkovních prostor a od roku 2008 také provoz autoškoly.
  • Nejčtenější

Tisíce středoškoláků vzdávají školu. Tratí na výdělcích, stát pak na daních

20. dubna 2024  13:56

Každý dvacátý středoškolák v Česku dobrovolně vzdá studium. Redakce iDNES.cz to zjistila ze...

Strážníci vytáhli osvědčený recept na neplatiče pokut. U dvou fungoval hned

19. dubna 2024

Premium Dva notoričtí neplatiči pokut z řad motoristů uvázli v síti karlovarských strážníků. Díky...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Chovatel na Chebsku našel desítky mrtvých ovcí, zřejmě je roztrhali vlci

19. dubna 2024  10:31,  aktualizováno  13:30

Vlčí smečka napadla chov ovcí v Paliči u Lipové na Chebsku. Soukromý chovatel po jejich útoku sčítá...

Byla to moje blbost, řekl mladík, který zapálil obchod. Obžaloba žádá podmínku

22. dubna 2024  15:23

Podmíněný trest navrhuje státní zástupce Jan Kasal pro dvacetiletého Mária Baigera, který v...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Neprodávejte je, apeluje petice za zachování posledních městských lázní

19. dubna 2024  9:18

Zachránit poslední výspu tradičního lázeňství v Karlových Varech. Takový je apel iniciátorů petice...

Kynžvartský obelisk k poctě císařů opět zdobí zlacená koule s orlicí

25. dubna 2024  12:07

V kynžvartském zámeckém parku vrcholí rekonstrukce památníku dvou císařů. Už loni tu vyspravili...

Byl jsem slabým starostou, rezignoval první muž Ostrova. Nahradil ho Lukáš Lerch

25. dubna 2024  9:15

Jak avizoval, tak učinil. David Hanakovič (zvolen za ANO), dosavadní starosta Ostrova na...

Ze zchátralé nemocnice chtějí ve Valči vybudovat multifunkční centrum

24. dubna 2024  12:37

O přestavbě objektu zchátralé záložní nemocnice v areálu civilní obrany na moderní energeticky...

Škola chce nadané děti dále rozvíjet. K jejich odhalení má důmyslné metody

24. dubna 2024  9:40

Jak poznat nadané dítě a jak s ním dál pracovat? S takovou výzvou se chtějí vypořádat na Základní...

Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!
Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!

30 uživatelů eMimina mělo možnost otestovat krém na nohy od Manufaktury z kolekce Louka. Pomohl vám na suchou a hrubou pokožku chodidel? Přečtěte...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...