Cílem je zamezit mezi Hájkem a Dalovicemi dalším technickým problémům, které by v tomto úseku mohly opět zastavit dopravu, a obnovit původní rychlost vlaků, jež byla až dosud kvůli technickým potížím snížená. Náklady na opravy přesáhnou miliardu korun.
„Chceme předejít opakování události z dubna 2018, kdy došlo k sesuvu trati. Proto jsme se rozhodli pro toto stavební řešení, které akcentuje stav zemin tvořících těleso náspu a opakované poruchy geometrické polohy koleje s nutností zavedení pomalé jízdy ve druhé traťové koleji,“ říká generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
V průběhu výluky dělníci odtěží stávající násep a vybudují nové kolejiště i trakční vedení. Stavba tak navazuje na investici z roku 2018, kdy došlo k sesuvu, který si vynutil zastavení provozu na více než tři měsíce.
Sanace drážního tělesa má zajistit jeho trvalou stabilitu a bezpečnost provozu. Jak uvedl mluvčí Správy železnic Marek Illiaš, výsledky průzkumu a geologický monitoring podloží ukázaly, že v přímé závislosti na klimatických podmínkách a míře zatížení trati by mohlo dojít k výraznějším potížím s náspem už v řádu několika měsíců. Stávající stav může mít vliv na bezpečnost provozu a nelze jej proto řešit lokálními či dílčími technickými zásahy.
Celá stavba je členěna na dvě etapy. Od 15. května do 31. října letošního roku bude probíhat sanace problémového náspu na 181. kilometru trati. Nestabilní drážní těleso bude odtěženo. Následně dojde ke stabilizaci podloží a vybudování nového vyztuženého tělesa náspu. Trať zároveň dostane novou bezstykovou kolej, železniční svršek i spodek a trakční vedení.
Úpravy se dotknou i železničního mostu, který se nachází v této části stavby. Jeho mostovka bude kompletně snesena a nahrazena novou železobetonovou monolitickou konstrukcí s průběžným štěrkovým ložem. Spodní stavba mostu dostane ošetření proti vlhkosti hloubkovým spárováním a nízkotlakou injektáží. Celkové náklady této etapy stavby předpokládá Správa železnic ve výši 548 milionů korun, financována bude z národních zdrojů.
Druhá etapa sanace nestabilních náspů zahrnuje několik dílčích úseků. Zahájení stavby se předpokládá letos v červenci, v současné době probíhá zadávací řízení na zhotovitele. Ukončení je naplánováno v prvním čtvrtletí příštího roku. Stavební práce budou probíhat současně s výlukou na 181. kilometru. Během této fáze stavby bude trať sanována v několika úrovních.
V úseku na 178. kilometru se bude pracovat na železničním spodku, v navazující části dojde k odtěžení celého nestabilního tělesa. V nejméně postiženém úseku pak bude provedena pouze sanace pražcového podloží. Železniční svršek bude ovšem vyměněn v celém sanovaném úseku.
Stavebními úpravami projdou i dva železniční přejezdy, tři mosty a čtyři propustky. Trať dostane nové trakční vedení, je také navrženo zřízení trakčních bran místo současných samostatných sloupů. Celková předpokládaná hodnota druhé etapy stavby činí 462 milionů korun. Správa železnic předpokládá, že i v tomto případě budou opravy placeny z národních zdrojů.
24. května 2018 |