Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Jaroslav Šnajdr, MAFRA

Silničáři jdou pod cenu, aby někde nemuseli jezdit se zdviženou radlicí

  • 4
Soutěže o zimní údržbu silnic prvních tříd v regionu by mohly brzy skončit. Věří v to vedení Karlovarského kraje. Se státem jedná o tom, aby péči zajistili zdejší silničáři bez tendru.

Ve výběrovém řízení museli posledních pár let soutěžit krajští silničáři, aby směli v létě i v zimě udržovat státní silnici I. třídy. Z celé republiky se tato povinnost týkala pouze Karlovarského a Zlínského kraje. Vedení regionu nyní doufá, že by se to už od této sezony mohlo změnit.

„V této chvíli chce stát konečně diskutovat s kraji o tom, že je správné, aby se postaraly nejen o své v uvozovkách dvojky a trojky, ale i o silnice první třídy,“ uvedl hejtmanův náměstek pro dopravu Jakub Pánik.

Zmínil přitom, že krajští silničáři mají pro péči o všechny silnice veškeré vybavení. Pokud by přitom ve výběrovém řízení o údržbu neuspěli, paradoxně by museli po úsecích silnice první třídy projíždět se zdviženou radlicí a bez posypu, neboť by se o ni starala jiná vítězná firma. „To by asi pro lidi bylo těžko pochopitelné,“ podotkl Jakub Pánik.

Silničáři soutěžili s minimální cenou

Zatímco ve Zlínském kraji tamní silničáři ve výběrovém řízení neuspěli, ti karlovarští dvakrát za sebou vyhráli.

„Máme určitou kapacitu a abychom ji zachovali a nemuseli propouštět lidi, udrželi i techniku, soutěžili jsme zakázku, jak se říká, na krev,“ uvedl Michal Riško, místopředseda akciové společnosti Údržba silnic Karlovarského kraje.

Hospodářský výsledek ze zakázky tak byl pro silničáře minimální, to ovšem neznamenalo, že by na ní zcela prodělali. Michal Riško také zmínil, že kraje mají své servisní organizace, které jsou na údržbu silnic připraveny a nevidí důvod vytvářet ještě další kapacity. Navíc s určitým nebezpečím, že například najatá firma uprostřed zimy zkrachuje.

„Když firmy pracují na bázi veřejných společností, je tam vysoká garance toho, že závazkům dostojí,“ řekl Michal Riško.

Ministerstvo dopravy vybralo Karlovarský a Zlínský kraj jako vhodné kandidáty pro pilotní projekt. Podle mluvčího Tomáše Neřolda se podařil.

„Pilotní projekt byl úspěšný a ověřil, že vybraní dodavatelé splňují všechny požadavky na zajištění bezpečnosti a plynulosti provozu. Cenové nabídky uchazečů v tomto pilotním projektu navíc ukázaly celkové snížení cen o zhruba dvacet procent,“ uvedl.

K tomu, aby si mohly krajské organizace pečovat o silnice prvních tříd, je ale nutná změna zákona. V současné chvíli lze na kraje totiž převést pouze celou správu. Tedy nejen zimní a letní údržbu, ale také investiční část, která by podle zástupců krajů měla náležet Ředitelství silnic a dálnic.

Obě strany se nyní podle Tomáše Neřolda domluvily na kompromisním řešení, které právě ve změně zákona spočívá. Věc ale není podle ministerstva dopravy vůbec definitivní.