Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Ve školách v Nejdku a Sokolově rok učili umělci, děti byly nadšené

  • 5
Netradiční roční výuku mají za sebou žáci dvou škol v Karlovarském kraji. Kromě kantorů se do výuky zapojili i profesionální umělci. Výsledky všechny překvapily. Ve třídách panovala lepší nálada, děti se těšily do školy a s nadšením se zapojovaly do aktivit.

Šest umělců spolupracovalo se dvěma třídami nejdecké základní školy na náměstí Karla IV. a třemi třídami Základní školy Běžecká v Sokolově. Šlo o druháky, čtvrťáky, sedmáky a osmáky. Společnost pro kreativitu ve vzdělávání si záměrně vybrala třídy, které začleňují do výuky žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.

Umělci dětem pomáhali s výukou několika předmětů, které se vzájemně prolínaly. Šlo například o filmové či divadelní tvůrce nebo výtvarníky.

„Byla jsem velmi zvědavá, jak to celé dopadne, ale nakonec to bylo velmi příjemné. Děti byly hodně aktivní a začaly se hned ptát,“ řekla Isabel C. Mendoza, která se věnuje tanci a divadelní tvorbě.

Nálada ve třídách se zlepšila, děti se těšily do školy

Rodačka z Kolumbie působila na nejdecké základní škole, a to v projektu nazvaném Chemické hrátky. Spojoval výuku chemie a občanské nauky a dotýkal se i češtiny, výtvarné, dramatické, hudební i tělesné výchovy. „Protože je pro mě čeština ještě poměrně komplikovaná, děti se učily i to, že nikdo není dokonalý,“ podotkla tanečnice.

Podle Klaudie Mašterové, ředitelky nejdecké základní školy na náměstí Karla IV., se projektu dostalo ohlasu i od rodičů. „Psali mi SMS, že jsou děti nadšené a jak jsou rádi, že s nimi takové věci děláme,“ uvedla.

Učitelé, kteří s umělci spolupracovali, navíc poukazovali na to, že projekt zlepšil klima ve třídách, děti se začaly do školy těšit a rády se do akcí zapojily.

„Zjišťovali jsme, jak vhodným nástrojem z hlediska inkluze takový projekt je a učitelé nám potvrdili, že je vhodný, navíc došlo ke zlepšení vztahu mezi dětmi,“ podotkla ředitelka Společnosti pro kreativitu ve vzdělávání Marianna Sršňová.

Obě školy se projektu věnovaly od dubna loňského roku do letošního března. „Práce s každou třídou byla unikátní. Během projektu jsme došli ke zjištění, že je možné takto podpořit i vzdělávání romských dětí,“ popsala Sršňová.

Celý program pochází z Británie, kde slavil velký úspěch a na základě toho se pak začal šířit do dalších zemí. Společnost pro kreativitu ve vzdělávání jej pilotně vyzkoušela v letech 2013 až 2014 v pražských školách a podle Marianny Sršňové už přinesl skvělé výsledky. „Děti se díky němu učí zážitkem a mají možnost vyniknout, což jim pak změní postavení v kolektivu,“ zhodnotila.