Česká strana se na obnovení provozu na trati z Aše do Selbu bude podílet částkou přibližně 75 milionů korun.

Česká strana se na obnovení provozu na trati z Aše do Selbu bude podílet částkou přibližně 75 milionů korun. | foto: Martin Stolař, MAFRA

Z Aše do Selbu vlaky letos nevyjedou, přípravy na zprovoznění váznou

  • 2
Osobní vlaky z Aše do Selbu a zpět ještě nevyjely a už nabírají zpoždění. Původní termín zprovoznění trati, konec letošního roku, se totiž dodržet nepodaří. Česká i německá strana se shodují, že první cestující hranici přejedou nejdříve na sklonku příštího roku. Pak by mohli dojet z Chebu až do Hofu.

"Ani česká, ani německá strana nejsou schopny původní termín dodržet," informoval ašský místostarosta Pavel Klepáček. Už samotná příprava staveb na obou stranách hranice je údajně složitější, než se původně zdálo. "Posunutí termínu neznamená, že by se na obnovení trati přestalo pracovat. Peníze už připravené jsou, přispěje Evropská unie," podotkl místostarosta.

"Předpokládané náklady na české straně jsou asi 75 milionů korun," uvedl mluvčí Správy železniční dopravní cesty Pavel Tesař, podle nějž by úpravy měly začít až v září příštího roku. Město Aš uvažuje, že by vybudovalo kvůli přeshraničnímu spojení autobusový terminál, který by zajistil dopravu autobusy na poměrně odlehlé hlavní nádraží.

Na obnovení trati se shodli zástupci českého a bavorského ministerstva dopravy. Ti nedávno v Hofu podepsali společné memorandum. Německá strana předpokládá, že obnova tamní části trati bude stát asi čtvrt miliardy korun.

Poslední osobní vlak přejel u Aše hranice v 50. letech minulého století, nákladní doprava skončila v roce 1995. Od té doby koleje jen chátrají, svršek je zarostlý několikametrovými náletovými dřevinami.

Plánují stavbu nového mostu

V záchranu přeshraniční železnice už přitom téměř nikdo nevěřil. Zvlášť poté, kdy Němci při stavbě obchvatu u Selbu vytrhali asi 80 metrů kolejí. Teď už ale existují plány na stavbu nového mostu u Erkesreuthu a na prodloužení železničního nadjezdu ve Wildenau.

Mnohem dražší bude obnova trati na německé straně. O čtvrtmiliardové náklady se podělí z velké části Německo a Evropská unie. Obnovení trati prodraží rekonstrukce nádraží v Selbu-Plössbergu, zajištění několika frekventovaných železničních přejezdů a také stavba nového parkoviště.

"O obnovení trati usilujeme asi 15 let. Zdržení je nepříjemné, ale vyrovnáme se s ním. Důležité je, že je naděje, že vlaky přes hranice začnou znovu jezdit," poznamenal ašský starosta Dalibor Blažek.