Například je jasné, že trať si na provoz vydělat nedokáže. Potvrdil to Vladimír Omelka, ředitel Regionálního obchodního centra Českých drah v Karlových Varech.
„Každá regionální trať je ztrátová. Prokazatelnou ztrátu hradí vždy objednavatel. Na české straně to je Karlovarský kraj, na bavorské společnost BEG,“ uvedl Omelka.
Propočty a prognózy ohledně provozu této trati však neupřesnil. Dodal pouze, že ztráta bude hrazena v rámci smlouvy o závazku veřejné služby, kterou má Karlovarský kraj uzavřenou s Českými drahami.
Jak vyplývá z návrhu rozpočtu, kraj by měl v příštím roce podpořit České dráhy částkou přesahující 200 milionů korun.
Otázkou jsou i počty cestujících. Pro řadu z nich je zásadní komplikací skutečnost, že na cestě do centra Selbu musí ve stanici Selb-Plössberg přestoupit na lokálku.
„Jet do Selbu na nákup a přestupovat s plnými taškami? To ani náhodou,“ má jasno například Jana Kolářová z Aše. Dovede si však představit, že vlakem pojede do Německa třeba na výlet. Ale i tehdy bude cestu zvažovat. Kritériem bude hlavně cena jízdenky.
Cestování přes hranice nebude nejlevnější
Jak vyplývá z vyjádření ředitele Omelky, například cesta z Chebu do Hofu bude stát 135 korun, za cestu z Aše cestující zaplatí 97 korun. A to není málo.
„Samozřejmě, že lidé budou moci cestovat daleko laciněji. Mohou využít například skupinové víkendové jízdenky Karlovarský kraj plus Německo, které platí na všech tratích kraje a v celém německém příhraničí od Drážďan do Regensburgu. Další výhody nabídne jízdenka Egronet. Ta sice pro jednotlivce od nového grafikonu podraží o 50 korun, naopak pro skupiny bude výhodnější,“ konstatoval Omelka.
Doplnil, že v den oficiálního zahájení provozu se cestující svezou po celý den za symbolickou cenu 1 euro nebo 25 korun, a to ve všech vlacích mezi Chebem a Hofem, včetně odbočky na Selb město. Jízdenky se budou prodávat přímo ve vlaku.
„Je to poměrně velkorysý projekt, počítá s devíti páry mezinárodních vlaků mezi Aší a Hofem, z nichž osm párů bude jezdit na celé trati až do Chebu, respektive Marktredwitz,“ upřesnil Omelka. Na tak vysoký počet souprav tlačili především Němci, kteří v začátcích projektu předpokládali, že vlaky na trase přepraví tisíc pasažérů denně. To se dnes už jeví jako příliš optimistický odhad.
Otevření nového přeshraničního spojení mezi Aší a stanicí Selb -Plöeberg na trati mezi Chebem a bavorským Hofem se týká celkem sedmikilometrového úseku, z něhož jsou dva kilometry na české straně a pět kilometrů na straně německé.
Obnova trati na české straně spolkla 75 milionů korun, na německé to bylo 14 milionů eur, což znamená přibližně 375 milionů korun. Němci totiž v minulosti část nevyužívaných kolejí vytrhali. Na jejich místě vyrostl silniční obchvat. Křížení železnice a silnice tak bylo nutné vyřešit přemostěním.
„O opětovné spojení měst Selb a Aš jsme usilovali dlouho. Města Selb a Hof se dokonce na opravách trasy podílela i finančně. Selbští například přispěli částkou 100 tisíc euro. Věřím, že obnovená železniční trať si své cestující najde,“ doplnil starosta Aše Dalibor Blažek.