Rychlostní silnice I/13 mezi Karlovými Vary a Ostrovem.

Rychlostní silnice I/13 mezi Karlovými Vary a Ostrovem. | foto: Václav Šlauf, MAFRA

„Zrychlení“ silnice z Varů do Ostrova komplikuje nebezpečná křižovatka

  • 8
Místo dosavadní devadesátky se možná od ledna 2016 budou řidiči mezi krajským městem a Ostrovem legálně prohánět až stodesetikilometrovou rychlostí. Úsek silnice I/13 je totiž z těch, které se podobají dálnicím. Zatím ale na vyšší rychlosti není úplně připraven.

„Konkrétně v případě silnice I/13 je již teď jasné, že parametrům pro rychlejší provoz nebude vyhovovat mimoúrovňová křižovatka u obce Bor, která je bez připojujících pruhů,“ uvedla Andrea Volaříková z tiskového oddělení ministerstva dopravy.

Až výsledek připravované bezpečnostní inspekce tedy ukáže, jaká opatření by silnice I/13 pro povolení vyšší rychlosti potřebovala.

Podle karlovarského dopravního inženýra Oty Řezanky by za současných podmínek hrozily u Boru vážné nehody.

„Auto, které na silnici I/13 najíždí, musí zastavit, dát přednost a pak se z nulové rychlosti napojí do pruhu, kde by jezdila vozidla rychlostí 110 kilometrů za hodinu. To by byla velmi nebezpečná situace,“ varoval.

Jako problematický označil celý starší úsek čtyřpruhu mezi Ostrovem a Karlovými Vary, kde na některých místech nejsou odbočovací a připojovací pruhy dostatečně dlouhé nebo chybí úplně. Řešení proto vidí v jejich přestavbě do normových hodnot. „Pak by bylo možné povolit i rychlost 130,“ poznamenal.

Úsek mezi Karlovými Vary a Ostrovem aktivně prosazovalo do návrhu ministerstva dopravy vedení Karlovarského kraje.

„V první fázi jsme vždy poukazovali na silnici I/13. Domnívám se, že novela může otevřít cestu k tomu, jak to dál udělat, nikoli jen k tomu, nějaký úsek nominovat. Stejné opatření si totiž umím představit i na několika dalších částech silnic v Karlovarském kraji, pokud by prošly bezpečnostním auditem,“ řekl hejtmanův náměstek pro dopravu Petr Navrátil.

Stodesítka by podle něj přicházela v úvahu také na některých dostatečně dlouhých úsecích silnice I/21 na Mariánskolázeňsku nebo na R6 za Bochovem.

Silnice, po kterých by mohli řidiči jezdit stodesítkou, musejí být podle představ ministerstva čtyřproudé a obehnané odpovídajícími svodidly a krajnicemi.

Nesmějí se na nich vyskytovat křižovatky ani například autobusové zastávky. Inspekce zkoumá i to, v jakém technickém stavu silnice je, zda vyhovuje její značení či její sklonové poměry v zatáčkách. Novelu zákona o pozemních komunikacích, která se zvýšením rychlosti na 110 km/h počítá, už jednou schválila vláda Petra Nečase, jenomže pak následovalo rozpuštění Sněmovny.